Zo creëer je betekenisvolle content

Met goede content versterk je de missie van jouw organisatie en de verbinding tussen de organisatie en de mensen die er werken. Zo bouw je vertrouwen op bij de medewerkers en versterk je het imago van de organisatie, zowel intern als extern. Maar hoe pak je dat aan?

Terug naar overzicht

Relatie bouwen, niet verkopen

Een contentstrategie is een gestructureerd proces van betekenisvolle content bedenken, creëren en distribueren. Daarmee wil je met die content specifieke doelgroepen bereiken. Content is dus niet bedoeld om te verkopen, maar om een relatie op te bouwen met de doelgroepen. Zo draagt content bij aan het realiseren van de doelstellingen en missie van de onderneming. Een contentstrategie is dan ook stevig geworteld in de missie van het bedrijf. 

Bepaal je format

Bij het ontwikkelen van een contentstrategie staat het contentformat centraal. Dat is de structuur van alle inhoudelijke keuzes die je maakt en de redactionele vormen en kanalen die je gaat gebruiken. 

In zo’n contentformat bepaal je: 

  • De onderwerpen 
  • De thema’s: alle onderwerpen die inhoudelijk bij elkaar passen 
  • De pijlers: een groepering van thema’s 

 

De groepering in thema’s en pijlers zorgt voor afwisseling, balans en focus in de contentplanning. Een pijler definiëren zorgt dat er voor die onderwerpen steeds aandacht is in de contentplanning. 

Drie perspectieven

Hoe bepaal je vervolgens de inhoud van de onderwerpen die je gedefinieerd hebt? Je kan een onderwerp benaderen vanuit drie perspectieven: 

  • De oplossing: wat doe je als bedrijf? Wat zijn jouw producten? Wie werkt er? Wat typeert jouw organisatie? 
  • De vragen uit de maatschappij: wat staat er in de kranten, waarover praten mensen? Als organisatie ben je bijna ‘verplicht’ om er een standpunt over te hebben, want de maatschappij is daar mee bezig en ziet alles wat je doet via deze bril.  
  • De behoeften: de zijn de verwachtingen van mensen op een dieper niveau. Hier speelt het gevoel en emotie. Idealiter vind je hier de bron van jouw missie. Als je dat goed krijgt, is het heel gemakkelijk om hier content voor te maken. 

Content vanuit behoefte aan samenzijn

Bij dat laatste perspectief is Center Parcs een mooi voorbeeld. Dat bedrijf heeft begrepen dat het de behoefte van ‘samenzijn’ is die mensen doet kiezen voor hun product. Het heeft dan ook al zijn content rond dit thema georganiseerd. 

Meer weten?

Wil je actief aan de slag gaan en jouw contentstrategie optuigen of finetunen? Stuur dan een bericht via het contactformulier naar secretariaat@vonknetwerk.be.