Wakker liggen van communicatie
Onze leidinggevenden zijn heel belangrijk voor onze interne communicatie naar de arbeiders, vertelt Fabienne. Neem nu de teamleiders. Zij worden geloofd door hun mensen en spreken hun taal. Zij moeten dus goede communicatiemensen zijn. Maar heel evident is dat niet, want zij zijn vaak doorgegroeid vanuit de rol van arbeider. Ik weet dat sommigen daar echt wakker van liggen.
Sterkere communicatiemomenten
Daarom begon Nyrstar met coaching voor teamleiders. We boden het laagdrempelig aan, zonder verplichting. Maar er was meteen veel interesse. Teamleiders zijn het gewoon om vergaderingen te houden, want elke shift begint met een veilige-start-vergadering, waarin veiligheid centraal staat. Maar hoe kunnen ze in die communicatiemomenten zelfzekerder zijn? Hoe creëren ze interactie? Hoe gaan ze om met weerstand? Dat leren ze van onze coach.
Doorzegbrief
Nyrstar ondersteunt zijn leidinggevenden ook met de zogenaamde Doorzegbrief. Dat is een maandelijkse nieuwsbrief voor leidinggevenden, waar veiligheidspunten die zij moeten bespreken met hun team in korte en heldere taal opgesomd staan, zegt Fabienne.
De fabriek in
De managers gaan ook een paar keer per jaar de fabriek in om persoonlijk een stand van zaken te geven. Ze doen dat in duo met het afdelingshoofd, zegt Fabienne. De manager doet het highlevelverhaal, het afdelingshoofd maakt de vertaalslag en legt uit wat dat precies voor die afdeling betekent.
Daarbij krijgen ze enkele heel eenvoudige slides ter ondersteuning. En we waken erover dat ze de taal van de vloer spreken, interactie creëren en niet vervallen in managementjargon. Het zijn telkens gesmaakte bijeenkomsten waar openheid en eerlijkheid voorop staat, en waar ook de mensen vragen stellen en vrijuit kunnen spreken.
Tv-schermen voor snel nieuws
En welke kanalen gebruik je verder nog om deze doelgroep te bereiken? In de koffiehoeken en eetzalen hangen er tv-schermen. Als er één kapot is, dan komen ze dat melden, dus we weten dat dat een belangrijk kanaal is.
De boodschappen houden we heel kort: maximum 3 zinnen en een beeld. Onderaan het scherm is er nog een nieuwsticker: een balk waarin kort nieuws samengevat in één zin langskomt. Al die berichten putten we uit het nieuws dat via e-mail naar kantoormedewerkers wordt gestuurd, en ook voor onze arbeiders relevant is.
Als vuistregels voor onze interne communicatie hanteren we: maximale transparantie, in korte en heldere boodschappen, en met impact, besluit Fabienne.
Reacties
Word gauw lid of meld je aan als lid.