Gemeente vonk

Wintercheck 2019: Snackable content voor digitale schermcommunicatie

Je doelpubliek zo snel en kort mogelijk aanspreken met digitale communicatie. Dit is snackable content voor digitale schermcommunicatie. Statistieken tonen aan dat je 4 keer meer kans hebt op betrokkenheid bij de medewerkers dankzij digitale schermcommunicatie. Maar hoe zet je dit nu zo efficiënt mogelijk in? En wat kan je ermee bereiken? Maaike Mahieu (studente communicatiemanagement Howest) haalt haar leerpunten uit de sessie hierover op de Wintercheck 2019.

5 stappen bij digitale schermcommunicatie

Digitale schermcommunicatie wordt gevormd in 5 belangrijke stappen: Digital Signage Strategie, Journeys doorlopen, Kanalen definiëren, Content bepalen, Workflow definiëren.

Het is dus belangrijk dat je eerst en vooral stil staat bij de doelstellingen. Wat wil je bereiken met de online schermcommunicatie? Is dit experience, engagement of eerder way finding binnen de organisatie? Daarna ga je de journeys doorlopen. Hierbij houden we rekening met de visitor journey (alle touchpoints die je hebt met de bezoekers/klanten) en employee journey (allee raakvlakken die je hebt met de medewerkers). Kanalen definiëren is een belangrijke volgende stap. Kies dus via welke kanalen je wil communiceren binnen de verschillende zones van de organisatie.

Als volgende stap bepaal je de content. Zorg hierbij voor een goede mix tussen relevante berichten en een frequente update van de content. Als laatste is het belangrijk om de workflow te bepalen. Wie gaat de content maken? Wie gaat de content plannen? En wie heeft de rechten binnen welke content om deze aanpassingen door te voeren?

Ideale contentmix

De ideale contentmix voor digitale schermcommunicatie bestaat uit de volgende 3 zaken. Bij grote campagnes is het belangrijk om er slechts enkele per jaar te doen. Dit gebeurt vaak aan de hand van animaties en is opgesplitst in meerdere campagnes. Aangezien je niet alle informatie kan geven in 1 beeld, is het beter om ze te verwijzen naar een ander kanaal waar mensen meer informatie kunnen vinden. Hierbij is storytelling en betrokkenheid van de medewerkers ook belangrijk.

Daarnaast hebben we dagelijkse communicatie en gekoppelde content. Dagelijkse communicatie wordt op verschillende plaatsen weergegeven en bestaat meestal uit templates. Dit is de perfecte afwisseling tussen “fun berichten” en zakelijke berichten. Bij gekoppelde content gaat het vooral over live up-to-date informatie (bv. het weer, treinverkeer van dichtstbijzijnde station, koppeling met intranet/sociale media).

Enkele tips

  1. Hou de content loop zo kort mogelijk
  2. Zorg voor een goede combinatie van verschillende content uit de content mix
  3. Voeg er de nodige fun aan toe (verhoogt de betrokkenheid met de medewerkers)
  4. Probeer bij video’s de aandacht van de kijker te trekken vanaf seconde 1
  5. Film horizontaal. Verticaal filmen wordt enkele gebruikt bij verhalen op Instagram & Facebook.

Bekijk de infographic hieronder

Gepubliceerd op  dinsdag 17 december 2019 00:00
Met de steun van