Gemeente vonk

Wintercheck 2019: Leiderschapscommunicatie: hoe kan ik helpen?

Wat kan ik, als communicatieprofessional, doen om de communicatie van leiders te versterken? Rond die vraag was de sessie van Erik Reijnders opgebouwd. Reijnders is specialist in leiderschapscommunicatie, en tevens ook adviseur en auteur van verschillende boeken over interne communicatie. Pierrick Degrande (student communicatiemanagement Howest) geeft zijn voornaamste leerpunten mee.

Teamleaders hebben communicatieadvies nodig

Om te beginnen wil ik de openingsvra ag van dit debat even verduidelijken en er dieper op ingaan. Erik Reijnders maakt duidelijk dat er vaak boodschappen van de directie van een organisatie niet aankomen bij de werknemers. Dat heeft volgens hem meerdere oorzaken.

De eerste reden die ik vooral heb onthouden is het feit dat teamleaders op enkele obstakels stoten als het over leiderschapscommunicatie gaat. Ze hebben geen tijd, ze geven geen prioriteit aan communicatie, of overschatten zichzelf en denken dat ze al alles kennen over communicatie, en willen geen hulp meer. Daarom is het juist belangrijk om als communicatieadviseur wel in gesprek te gaan met teamleaders binnenin het bedrijf.

Verschillende soorten werknemers

Een tweede interessant puntje is het volgende. In een bedrijf zijn er meerdere soorten werknemers. Namelijk: loyalen, werkers om te leven, balanszoekers, carrièregerichten en zelfontplooiers. Die kijken allemaal verschillend naar hun werkgevers. De carrièregerichten willen vooral carrière maken, de werkers om te leven gaan enkel werken om hun echte passie (wat dat ook mag zijn) naast het werk te kunnen beoefenen. Bijvoorbeeld iemand die wereldreizen maakt, maar daarvoor geld nodig heeft. Het spreekt voor zich dat deze verschillende soorten werknemers ook op verschillende manieren te bereiken zijn. Geen algemene boodschappen doorgeven dus!

De schijf van vijf

Een derde en laatste leerpunt dat mij is bijgebleven is “de schijf van vijf”. Een model ontworpen door Erik Reijnders. Het geeft weer welke zaken er belangrijk zijn om intern goed te communiceren naar teamleaders. Communicatieprofessionals moeten: delen, laten bewust worden, leren organiseren, aanreiken en ondersteunen. Dit doen ze om de leiders te helpen.¬†Daarnaast moeten ze deze zaken aanpassen aan de context van het team. Elk team is namelijk anders, en in elk team zitten zoals gezegd verschillende soorten werknemers.

Gepubliceerd op  maandag 16 december 2019 00:00
Met de steun van