Gemeente vonk

Wintercheck 2019: Een duurzame en vruchtbare interne dialoog over de toekomst van het UZ Brussel

Edgard Eeckman is directeur bij de communicatie van UZ Brussel. Edgard legde tijdens zijn sessie tijdens de Wintercheck 2019 uit hoe de campagne Zorg2030 tot stand kwam en wat de resultaten zijn. Elise Vanbelle (studente communicatiemanagement Howest) deelt wat ze opstak.

Hoe bereik je de doelgroep?

Edgard Eeckman wil zich graag focussen op intern en extern. Als er veel externe aandacht is, werkt dit intern ook, zowel online als offline. In het ziekenhuis is de grote variatie een uitdaging: onderwerpkeuze, schrijfstijl, beeld… Je moet ook rekening houden met iedereen: patiënten, catering, hotel… Mensen bereiken en dialogeren vraagt inspanning. Zo werkt UZ Brussel met een gesloten Facebookgroep onder de collega’s. Deze methode werkt zeer goed.

Waardenonderzoek bij patiënten

UZ Brussel heeft patiënten gevraagd of ze de waarden van het ziekenhuis erkennen. Het ziekenhuis werd geconfronteerd met enkele antwoorden. Als we kijken naar de waarde “respect” is dit moeilijk te vatten. Er werd geprobeerd om waarden zoals respect te vertalen naar praktische gedragselementen. Daarna werd een dialoogplatform gecreëerd. Dit is belangrijk voor de toekomst van de zorg.

Infosessies

In het ziekenhuis organiseerde UZ Brussel enkele infosessies. Op de sessies waren broodjes aanwezig. Dit lijkt een klein detail in het verhaal, maar dit is het zeker niet. De mensen wilden er een sociale bijeenkomst van maken. Hierdoor was er veel volk aanwezig.

Tijdschrift

Het ziekenhuis spendeerde veel tijd aan zijn tijdschrift. Dit concept werd steeds moeilijker omdat de digitale variaties heel populair zijn. Hun tijdschrift leverde kwaliteit ondanks de hoge tijdsdruk. De tijdschriften werden intern uitgedeeld in de postbakjes. UZ Brussel kreeg hier negatieve en positieve feedback op. Momenteel zijn de tijdschriften niet meer beschikbaar.

“De toekomst maken we samen”

UZ Brussel maakt gebruik van indrukwekkende communicatiemiddelen. Het is niet gemakkelijk om te dialogeren. Feedback krijgen van interne en externe spelers vinden ze enorm belangrijk. Uit deze feedback halen ze veel informatie waar ze op kunnen verder werken. Het is van groot belang om te luisteren naar elkaar, elkaar te begrijpen en om samen de zorg uit de bouwen. Een doeltreffende communicatie is hier het allerbelangrijkste.

Gepubliceerd op  woensdag 11 december 2019 00:00
Met de steun van