Gemeente vonk

Wintercheck 2018: verslag Visual storytelling (Kristof D'hanens)

Waarom visual storytelling? Wanneer je kijkt naar de resultaten van online eyetracking: mensen scannen visueel naar interessante elementen.

Begeleider: Barbara Kempeneers

Opgelet! Deze vorm van publiceren heeft enkel nut indien het verhaal goed zit. Daarom moet je eerst goed nadenken: wat wil ik vertellen? Welke boodschap wil ik geven?

Vertrek niet vanuit een tool, wel vanuit wat je wil bereiken/wat je verhaal is.

Voordelen: visual storytelling houdt de aandacht vast.

Online content kan in verschillende vormen: interview, case study, lijstjes, poll, wat als, review, …

4 tools mogelijk:

  • Google my maps: om op basis van Google maps zelf punten aan te duiden op een kaart. Handig om bv. een route uit te stippelen of om een werf aan te duiden.
  • Infogram: om op een interactieve manier cijfers weer te geven. Zie www.infogram.com
  • Storymap: om verhalen op een locatie te vertellen. Zie www.knightlab.com 
  • Timeline: om een tijdlijn van gebeurtenissen te maken en hier verhalen aan te koppelen. Zie www.knightlab.com
Gepubliceerd op  donderdag 13 december 2018 00:00
Met de steun van