Gemeente vonk

Wintercheck 2018: verslag Employee Advocacy: hoe medewerkers begeleiden in een rol als social media ambassadeur (Sid Van Alsenoy)

Een workshop over externe sociale media op een evenement voor IC-professionals? Perfect logisch volgens Sid Van Alsenoy, Social Media Project Manager bij BNP Paribas Fortis. Sociale media doen de grens tussen interne en externe communicatie vervagen.

Begeleider: Maaike Janssens 

Bedrijven zijn geen eilanden, hun medewerkers hebben een mening en – hopelijk ook – een fierheid over hun werkgever die ze soms wereldkundig willen maken. Doordat elke medewerker nu ook zender is, kan die – bewust of onbewust – jouw kundig uitgezette communicatiestrategie ondermijnen door op eigen houtje posts de wereld in te sturen of met de beste bedoelingen reageren op posts van anderen namens je bedrijf.

In een sterk gereguleerde financiële instelling zoals een bank vraagt dit enige vorm van begeleiding en ondersteuning. Maar je kan dit gigantisch potentieel aan ambassadeurs ook inzetten voor je eigen communicatiedoelstellingen. Want je ambassadeurs hebben een groot bereik en veel impact.

Employee advocacy bekijk je vanuit drie standpunten. Je deelt relevante bedrijfscontent binnen je netwerk (content marketing), je kan meer sales generen (social selling) en in de meest pure vorm kan je ermee mensen rekruteren. Voor de werkgever heeft employee advocacy veel voordelen: je bouwt vertrouwen op, je bereikt een publiek dat je anders niet kan bereiken, je kan invloed uitoefenen, je medewerkers zijn fier en omdat de content op voorhand is goedgekeurd beperk je de risico’s.

Bij Fortis gebruiken ze de tool Sociable waarmee het bedrijf content aggregeert en op slechts één platform aanbiedt aan zijn werknemers. Die hoeft dus niet zelf op zoek te gaan. Voor de werknemer heeft het dus ook voordelen. Dankzij de content die het bedrijf deelt, kan de medewerker zich als expert profileren in zijn eigen netwerk. It’s al about WIN-WIN.

Voor je van start gaat met een employee advocacy programma moet je duidelijke doelstellingen definiëren en onderzoeken wat er intern leeft op vlak van sociale media. Wie is al aanwezig? Welke thema’s willen je werknemers delen? Wie is bereid om wat te delen?

Vervolgens stem je af met IT (heeft iedereen overal toegang toe?), legal department (wat met privacy ed), communicatie,…. Doe zeker ook eerst een pilot om te testen en te leren wat wel werkt en niet. Vervolgens kun je het op grote schaal lanceren. Fortis gebruikt Sociable maar er zijn nog andere ambassadeursprogramma’s op de markt.

Nog enkele tips van Sid: gamifacation (wedstrijdelement onder de werknemers) en een koppeling aan CSR werken goed om een dergelijke tool gelanceerd te krijgen. Per nieuwe gebruiker en bepaalde acties op het platform, plantte Fortis bijvoorbeeld een boom. Het bedrijf kon zo 28,45 hectare bos aanplanten.

Lees hieronder ook het verslag van Silke Vercruysse, studente Communicatiemanagement aan Howest.

Gepubliceerd op  dinsdag 8 januari 2019 00:00
Met de steun van