Gemeente vonk

Wintercheck 2017: verslag "Snel en efficiënt communiceren met een IC-app: case Kinepolis" (Anneleen van Troos en Frank De Coster)

De meeste gestelde vraag door een IC professional is ongetwijfeld wat nu precies het juiste kanaal is om je boodschap zo ruim mogelijk te verspreiden binnen de organisatie. Zeker als een groot deel van je doelgroep non desk medewerkers zijn.

Begeleider: Maaike Janssens

Bij bioscoopketen Kinepolis stelden ze ook die vraag. Het bedrijf is de jongste jaren enorm gegroeid: op drie jaar tijd verdubbelde het aantal bioscopen en kende het een grote expansie in het buitenland. Ongetwijfeld heeft dat een impact op de interne communicatie gehad.

Anneleen van Troos, Corporate Communication Manager, vertelde tijdens de druk bijgewoonde sessie dat hun bestaande intranet niet iedereen bereikt. Het is verouderd en slechts 25% van de werknemers leest regelmatig het nieuws dat erop verschijnt. En dat is dan voornamelijk het management, niet de medewerkers van de werkvloer. Een jaar geleden introduceerde ze daarom ‘Kinetalks’ (powered by Speakap), een eenvoudig en toegankelijk intern sociaal communicatieplatform.┬áHet heeft wat weg van de gangbare populaire sociale media, met een tijdslijn waarop iedereen individuele posts kan plaatsen maar waarop ook corporate news gepusht kan worden. Handig is dat de beheerders nieuws kunnen targetten naar specifieke locaties of functies. Het is een echte app, de meeste gebruikers gebruiken hem mobiel, al bestaat er ook een browserversie. Op deze manier kan Kinepolis ook medewerkers zonder werk e-mailadres bereiken, zoals hun vele jobstudenten.

Frank De Coster, leverancier van Speakap, wist ook te vertellen dat de app bij andere bedrijven het mailverkeer heeft ingeperkt. De app heeft een chat-functie waardoor je snel en efficiënt met elkaar of in groep kan communiceren.

Kinepolis heeft Speakap met niet al te veel toeters en bellen gelanceerd, zodat het de tijd kreeg om te groeien. Aanvankelijk was er bij sommige gebruikers wat schroom om zelf berichten te posten, maar Anneleen stelt vast dat de deelcultuur nu toch ingang heeft gevonden. Haar plan is Speakap in 2018 nog meer te promoten, zodat het echt een kanaal voor en door medewerkers wordt.

Gepubliceerd op  maandag 11 december 2017 00:00