Gemeente vonk

Vonk Lid in de kijker - Line Lismont (CM - MC)

Vonk telt zo’n 400 leden. Elk van die leden heeft een eigen verhaal te vertellen over zijn projecten, ervaringen en toekomstplannen. We geven vanaf nu regelmatig het woord aan een van jullie. Zo leren we elkaar beter kennen. Line Lismont mag in deze rubriek de spits afbijten. Benieuwd naar haar ervaringen als nieuwe stafmedewerker interne communicatie bij CM - MC? Lees dan zeker verder.

Wat is jouw grootste drijfveer om in interne communicatie te werken?

De rode draad in mijn carrière is de gezondheissector. Ik zorg mee voor de mensen die zorgen voor andere mensen. Ik vind het mijn rol om dingen te verduidelijken en om eerlijkheid, transparantie en kwetsbaarheid mee te geven. Je ziet vaak dat er dingen mislopen doordat zaken niet worden uitgesproken. Dat is jammer. Want het is echt oké om te zeggen dat je niet weet hoe je verder moet of hoe je moet communiceren. Dat uitspreken is ook kwetsbaar zijn en is enorm belangrijk. Ik vind niets zo erg als niet communiceren, want dan lijkt het of er niets gebeurt. Daarnaast ben ik iemand die graag orde op zaken stelt. Dat doe ik door duidelijkheid te creëren. Hoe duidelijker je kan communiceren, hoe meer je echt mensen mee hebt en hoe meer begrip er is. Dat is waarom ik voor interne communicatie heb gekozen.

Op welk initiatief ben je het meest trots?

Als ik heel mijn carrière bekijk, zijn het de dingen waar communicatie en mensen samenkomen waar ik trots op ben. Dat zijn dan vooral events. Het laatste grote digitale event dat ik heb kunnen en mogen opzetten was een soort talkshow. Om het evenement op te zetten, hebben we de lat meteen hoog gelegd. Er zaten reportages in en was niet gewoon een talkshow die vanuit het bedrijf kwam. De show werd gemaakt voor en door mensen: collega’s uit verschillende hoeken brachten we samen, we zetten ook de medewerkers, vrijwilligers en het grote publiek in de schijnwerpers. Het is interessant om zo te laten zien hoe je organisatie leeft. Het heeft natuurlijk altijd een doelstelling, je moet iets doen met je evenement. Maar je organisatie zo tot leven brengen, dat lokt prachtige reacties uit. Dat is de mooiste beloning die er kan zijn.

Zijn er dingen die op de planning staan waar je naar uitkijkt?

Lacht  Zo veel! Waar ik het meest naar uitkijk is echt een stevige basis leggen voor de interne communicatie bij CM - MC. Dat gaat om het juiste jargon vastleggen en veel hulpmiddelen ontwikkelen die de communicatie voor medewerkers gemakkelijker maken. Ik denk dan aan templates, een goeie huisstijl, goeie aanvraagformulieren, maar ook een manier vinden hoe we hybride kunnen werken. Daarnaast gaan we ook meer inzetten op mijlpalen en successtories. De mensen vinden het fijn om naast de transformatie en naast corona fijne dingen te lezen.

We hopen ook ooit een welcome back campagne te mogen uitrollen voor de medewerkers. We hebben die al in gedachten, maar die wordt systematisch uitgesteld. We hopen toch op een bepaald moment iedereen te omarmen en op kantoor te verwelkomen. We hebben er al veel leuke ideeën bij, zoals een goeie hashtag

Welke gouden tip kan je meegeven aan de collega’s?

Mijn credo is: alles komt altijd goed, maar wel pas op het einde. Als het nog niet goed is, ben je nog niet op het einde. En voor interne communicatie is het belangrijk je af te vragen of iets een mening of feit is, zeker als je met directies en leidinggevenden praat. Iedereen vecht voor zijn eigen zaak: je moet dat mee durven vragen en daarnaar op zoek gaan. Daarnaast zorg je best ook dat je mening gebaseerd is op feiten. Eens je daar je weg in vindt, kom je er wel.

Heb jij ook boeiende verhalen te vertellen? Laat het ons weten via secretariaat@vonknetwerk.be en misschien schitter jij in onze volgende nieuwsbrief.

Gepubliceerd op  dinsdag 7 december 2021 00:00