Wat?
Praktisch
Programma
08:30 - Registratie en koffie
09:00 - Welkom: Waarom kiest vonk voor deze themas. (Kathleen De Smedt – voorzitter
vonk)
09:15 - Keynote plenair: Trendwatcher Herman Konings gidst ons door de wondere wereld van
passies en interesses, van generaties en innovaties, van trends en
toekomstverwachtingen, van wat is en wat zou kunnen zijn.
10:00 - Inspiratiesessie Plenair: Sven Van de Perre (Tropos AR) licht toe welke nieuwe
technologie op ons af komt en wat dat betekent voor interne communicatie.
10:45 - Koffiebreak
11:00 - Keuzesessies 1
- (Chat)GPT voor communicatievideos
Geert Coppens (Moovly) schetst de razendsnelle evolutie van nieuwe AI-tools als ChatGPT en legt uit hoe je die kan gebruiken voor interne communicatie, o.a. voor snelle interne videos die je zelf maakt. Hoe kan je er zelf mee aan de slag? Wat zijn de risicos, de dos en donts? Waarmee moet je rekening houden op het vlak van confidentiële informatie, privacy en copyright? Vergroot je inzicht aan de hand van praktische voorbeelden en neem een reeks waardevolle tips en tricks mee. - Ontwarren en Verbinden- Interne communicatie in provincie Antwerpen.
De provincie Antwerpen telt meer dan 2000 medewerkers verspreid over ruim 40 locaties. Binnen een superdiverse organisatie blijft succesvolle interne communicatie een uitdaging. Want hoe bereik je die grote groep van collegas, tot ver voorbij de muren van het provinciehuis? Hoe zorg je ervoor dat alle collegas mee zijn? In 2022 startte de provincie een onderzoek rond interne communicatie, met extra aandacht voor medewerkers die verder van de provincie staan. Paul Hendrickx (Directeur Marketing en Communicatie van Provincie Antwerpen) licht toe je een sterke interne communicatiebrug bouwt en je collegas deel maakt van het grotere geheel. - Hoe betrek je de volledige organisatie in de strategie-uitvoering?
Thomas Brion (Threon) deelt de resultaten van een recent Benelux-onderzoek over de vertaalslag van strategie naar de werkvloer. Ontdek hoe je de volledige organisatie hierin kan betrekken en engageren.
11:30 - Keuzesessies 2
- Waarom vandaag nog kiezen voor print?
Panelgesprek met collegas van KBC, Milcobel en Inetum België die bewust kozen voor printmagazine. Gemodereerd door Ilse De Smedt (com&co) - Hoe leer je eerstlijnsmanagers beter communiceren?
François De Jaegere (Efeso) vertelt hoe je eerstelijnsmanagers op de (productie)werkvloer beter leert communiceren. Met aandacht voor eenvoudig processen en pragmatische tools. - De resultaten van de nieuwe Interne Communicatiescan.
Het onderzoek geeft een antwoord op een heleboel kernvragen in ons werkveld. Wie organiseert er de interne communicatie, en hoe pakken ze dat aan? Wat willen ze ermee bereiken, en lukt dat ook? In welke mate maken ze werk van impactmeting en kwaliteitszorg? Is er bijzondere aandacht voor specifieke doelgroepen? Onderzoeker Eric Goubin licht in primeur de resultaten toe.
12:00 - Lunch
13:00 - Inspiratiessie Plenair: Katelijn Nijsmans (HowsWork) licht de 4 dimensies van werkbaar
werk toe en hoe interne communicatie daar een rol in kan spelen.
13:45 - In gesprek met (keuzesessie 1)
- Artificiële Intelligentie in de Microsoft-suite: wat kan je ermee? Tom Laureys (Acolad Digital)
- Collectief communicatief via een digitaal platform: 10 best practices. Soetkin Bockstal & Dirk Cornelis (Workforce IT)
- Hoe een onboarding tool de retentie kan beïnvloeden. Lieven Doise (Xiwa)
14:15 - Conversation Starters bij een koffie
15:00 - In gesprek met (keuzesessie 2)
- "Intranet: het kompas voor jouw digitale werklandschap" Pascal Herreweghe (Involv Intranet)
- De communicatieafdeling als mediabedrijf: wat is de optimale workflow? Michael Buelens (Typografics)
- Connecting the dots - Inzicht in hoe organisaties met hun medewerkers verbonden blijven. Tom Segers (Spencer)
15:30 - Afsluiter
Voor comedian Thomas Smith is het glashelder: hij is zélf verantwoordelijk voor
de miserie in zijn leven. En misschien ook wel een beetje van die van anderen.) Een
bevrijdend inzicht. Als 100 jaar tegen een poort duwen, om plots te ontdekken dat je moet
trekken. Hoog tijd om zijn innerlijk kind niet langer te verstoppen. Zich als rups van nar tot
rebel te ontpoppen.
17:00 - Netwerkdrink
Sprekers
Herman Konings
Herman Konings is veranderingspsycholoog en trendanalist, en een veelgevraagd spreker bij bedrijven, genootschappen, overheden en het hoger onderwijs. Herman is master in de theoretische psychologie (KU Leuven) en beheert sinds 1992 het Antwerpse trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt.
Sven Van de Perre
Sven Van de Perre was ooit een van de leidinggevende mensen in de wereld van videogame-pers, richte het eerste Mobile game development bedrijf in België op en staat momenteel aan het hoofd van Tropos AR het leidinggevende platform op vlak van AR Saas oplossingen. Dit nieuwe medium, wat mede door het toetreden van Apple tot de markt in de komende jaren exponentieel zal groeien, luidt een hele nieuwe wereld in. Een wereld waar de grens tussen fysiek en digitaal vervaagt, gamification op alles toepasbaar is, maar ook gevaren met zich meebrengt. Het is Svens missie om een duidelijk beeld te scheppen van die toekomst en mensen te helpen in het maken van de juiste keuzes.
Geert Coppens
Geert Coppens is medeoprichter van Moovly, een Belgisch-Canadees platform voor videocreatie. Met Moovly kan je zelf makkelijk videos maken voor communicatie, opleiding of marketing en daarvoor gebruik maken van de meer dan 120 miljoen stockbeelden, automatische ondertiteling en vertaling, artificiële stemmen én geïntegreerde AI-functies. Vòòr Moovly was Geert CEO van Instruxion, een Brussels communicatiebureau, en voordien opleidingsverantwoordelijke voor Cisco Europa.
Paul Hendrickx
Paul Hendrickx kan bogen op meer dan 20 jaar ervaring in de reclamewereld. Van conceptcreatie voor klanten als De Lijn en Nike net voor de eeuwwisseling, langs het smeden van innovatieve strategische plannen voor onder andere KIA en het Rode Kruis als Creatief Strateeg. Tot lange termijn content marketing als Strategisch Directeur bij MPG. Vandaag is Paul Directeur Marketing en Communicatie van Provincie Antwerpen.
Thomas Brion
Thomas Brion is een ervaren senior consultant, sales manager, trainer en keynote spreker bij Threon. Met meer dan 10 jaar ervaring in project- en verandermanagement, heeft hij een breed scala aan expertise opgebouwd in verschillende sectoren, waaronder logistiek, fusies en overnames, infrastructuur, farmaceutica en voedsel- en diervoederindustrie. Thomas heeft zich toegelegd op strategie-uitvoering en heeft onlangs een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar de succesfactoren bij organisaties in de Benelux. Door zijn uitgebreide ervaring en onderzoek is Thomas goed geïnformeerd over de best practices en innovatieve benaderingen in strategie-implementatie.
Ilse De Smedt
Ilse De Smedt is (oprichter en) chief van com&co. Voor toonaangevende b2b-klanten bouwt com&co marketing- en communicatiestrategieën op basis van straffe content, sinds de jaren 90. Dat is lang genoeg om de beweging mee te maken van print magazines naar digitale magazines naar print magazines. Ilse stuurt vandaag een team van 40 contentspecialisten aan, actief in interne en externe communicatie, marketing en employer branding.
François De Jaegere
François De Jaegere is communication director bij EFESO. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in changecommunicatie. Met zijn creativiteit brengt hij complexe boodschappen tot hun essentie terug. Zo slaagt hij erin om bij een veranderingstraject mensen sneller mee te krijgen in het grotere verhaal. Hij adviseert leiders in hun communicatieaanpak en -strategie. Want ook al deinst hij niet terug voor nieuwe technologieën, in the end gaat het altijd over een leider die zijn team meekrijgt.
Eric Goubin
Eric Goubin is onderzoeker en docent bij Thomas More hogeschool en Kortom. Hij startte zijn loopbaan bij communicatiebureau MIOS waar hij zich specialiseerde in communicatiemanagement bij overheid en socialprofit. Rond de eeuwwisseling was hij gangmaker van wetenschappelijk onderzoek aan zijn hogeschool. Daarbij focust hij zich op communicatiebeleid, innovatie en sociale inclusie. Recente publicaties van zijn hand zijn 'De nieuwe communicatiedienst' en 'Communicatie als bindkracht'.
Katelijn Nijsmans
Katelijn Nijsmans is neuropsycholoog en bedrijfsexperte. Als directeur van HowsWork begeleidt al meer dan 15 jaar organisaties in de zoektocht naar werkbaar werk. Daarnaast is zij inhoudelijk coördinator van de post-graduaat Mentaal welzijn op het werk aan PXL hogeschool en redacteur bij het Nederlandse tijdschrift voor leren en ontwikkelen –TVOO.
Tom Laureys
Tom Laureys is solution director Employee Experience bij Acolad Digital - an AmeXio Company. Hij heeft een achtergrond in automatisatie en AI en heeft de voorbije 20 jaar meegewerkt aan uiteenlopende digitale collaboratie- en automatisatie-projecten zoals intranetten, digitale werkplekken, procesautomatisaties, … Hij werkte onder meer voor Provincie Antwerpen, de Europese Raad, Credendo en Van Marcke.
Soetkin Bockstal
Dirk Cornelis
Interne communicatie is het proces dat start met het cultiveren van de juiste voedingsbodem, het planten van zaadjes die met toewijding en zorg uitgroeien tot sterke bomen en, stevig verankerd in de organisatiecultuur, de gewenste vruchten afwerpt. Als communicatiecultivator faciliteert Dirk Cornelis dit proces bij grote en kleine organisaties namens Speakap, een intern communicatieplatform waarin bedrijfscommunicatie organisch floreert. Zijn ervaring in sales, marketing en communicatie bij diverse bedrijven stelt hij graag ten dienste van Speakapklanten die hij als Customer Success Manager begeleidt en opvolgt.
Lieven Doise
Pascal Herreweghe
Pascal Herreweghe, een ervaren communicatie-expert, heeft meer dan 10 jaar gewerkt als Digital Communication Manager bij UZ Brussel. Met zijn expertise vervult hij nu de rol van Customer Success Manager bij Involv, een aanbieder van intranetoplossingen. Hier biedt Pascal waardevolle begeleiding en ondersteuning aan klanten, waarbij hij hen helpt zowel communicatie- als technische vraagstukken te doorgronden.
Michael Buelens
Michael Buelens is Adobe Certified Instructor bij Typografics met een specialisatie in design en layout solutions. Al meer dan tien jaar geeft hij opleidingen in grafische tools zoals InDesign, Photoshop, Illustrator, Première Rush, Lightroom, Canva en meer .... Zijn focus ligt op het efficiënt gebruiken van de software met als doel een tijdbesparende en logische workflow te ontwikkelen.
Tom Segers
Thomas Smith
Thomas Smith staat 23 jaar op de planken als professioneel comedian en beheerst de ambacht comedy als weinig ander. Daarbovenop is hij ook nog eens een meester improvisator. Hij heeft de pure Engelse stand up perfect weten te vertalen naar een Nederlands equivalent.
Prijs
Early Bird (tot en met 15/09/2023):
- € 355 voor leden
- € 440 voor niet-leden
Standaard (vanaf 16/09/2022):
- € 395 voor leden
- € 490 voor niet-leden
Inschrijven
Wegbeschrijving
Provinciehuis Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen.
Het provinciehuis is vlot bereikbaar met verschillende vervoersmiddelen. Raadpleeg de 'Bereikbaarheidsfiche provinciehuis' voor een handig overzicht met plannetje.