Logistiek bedrijf Kuehne + Nagel startte 2 jaar geleden met narrowcasting: het gericht sturen van communicatie via beeldschermen. Communicatieverantwoordelijke Lore Van Orshaegen deelde hun ervaringen en lessons learned, bijgestaan door Camiel van Asch van Mediamyne.
Begeleider: Barbara Kempeneers
Waar liepen we tegenaan?
- Werken over 10 verschillende sites in BeLux – bereiken van alle 2.700 medewerkers
- Via e-mail: arbeiders en uitzendkrachten vielen uit de boot
- Communicatie was niet gestructureerd – iedereen stuurde e-mails uit in verschillende stijlen,..
Doel van narrowcasting:
- verbondenheid creëren tussen verschillende sites
- uniformiteit van communicatie
- meer herhaling en consistentie (t.o.v. e-mail)
- huisstijlregels kunnen behouden worden
- controle vanuit communicatieteam
Narrowcasting maakt deel uit van communicatiemix : e-mail, print en intranet
Voordelen: snel, makkelijk, consistent
Mediamyne: via CMS systeem – vastgelegde content templates
Plan van aanpak:
Wie mag/doet wat?
Communicatieteam 2 p.:
- Nationale communicatie (nieuwe klant, events, nieuws, nieuwe mw, activiteiten, …)
- Eindverantwoordelijkheid
Lokale content beheerders:
- Naast dagelijkse job posten zij ook (vb HR mw, management assist)
- Lokaal nieuws, klantenbezoeken, menu, …
- Kunnen enkel op hun eigen kanaal publiceren
Samenwerking tussen beide: kwartaalmeetings met tips, nieuwe features, evaluatie, kennisdelen
Implementatie:
Belangrijk is een goede samenwerking met IT en facility.
30 schermen op strategische locaties (= plaatsen waar mensen even tijd hebben om te kunnen kijken), zoals koffiecorner, workspaces, refter
Toegevoegde waarde na 2 jaar:
- Makkelijk en snel bereikbaar
- Meer en meer inzetten op video
Uitdagingen:
- Voldoende lokaal nieuws krijgen om te publiceren
- Voldoende lokale content beheerders aantrekken om meer draagvlak te krijgen
Vragen:
- Hoe hou je mensen alert om te kijken? Wekelijks nieuwe berichten – input die dialoog aanwakkert.
- Geluid in video? Nee, alles ondertitelen.
- Link met intranet? Content op schermen voor arbeiders is niet zelfde als berichten voor bedienden op intranet.
- Meten jullie de doeltreffendheid? Na 1 jaar enquête + focusgroepje samengesteld.
- Bij opstart een survey rond topics? Top 3: info rond nieuwkomers – business news uit hele organisatie – lokaal nieuws.
- Lokale beheerders hebben opleiding gekregen zowel op technisch vlak als op content vlak. Wel nog steeds opvolging door comms team + feedback aan lokale content manager
Mediamyne
- Tip: template maken met beperkt aantal karakters
- Ook mogelijkheid om live streaming te doen via de schermen (bv toespraak CEO)
Tips
- Plan van aanpak maken – wat wil je bereiken, welke DG, welke kosten / opbrengsten?
- Creëer draagvlak bij het management en ook bij medewerkers
- Betrek de juiste mensen (kennis, enthousiast, ambassadeur)
- Wat willen medewerkers zien? Verschil tussen arbeider, bediende, ...
- Implementatiestrategie: wat als iemand een behoefte heeft om iets te communiceren – hoe uitrollen – wie doet wat
- Gebruik de kennis van je leveranciers
- Betrek verschillende disciplines
- Creëer een community van content producenten
- Hou het levendig – kort, bondig, relevant en visueel
- Meet, evalueer en stuur bij
Gepubliceerd op donderdag 9 mei 2019 00:00