Gemeente vonk

vonk-congres 2019: verslag Connect|share|lead (Isabel De Clercq)

Ze noemt zichzelf een fire starter en sparkle architect: Isabel De Clercq, bestsellerauteur van het boek ‘Social technologies in business’, en oprichtster van Connect|Share|Lead. De deelnemers aan het vonk-congres mochten alvast dat 'vuur' aan den lijve ondervinden, toen Isabel hen met veel passie meenam in haar verhaal rond de kracht van social technologies tijdens een workshop.

Begeleider: Kathleen De Smedt

Niet iedereen is onverdeeld fan van social media. We horen regelmatig discussies in de media rond de negatieve kanten ervan. Social media worden gelijkgesteld aan ruis, lawaai, afleiding, stress, manipulatie, anoniem schelden, ja, soms worden ze zelfs met de vinger gewezen als de oorzaak van rampen. Dat is het lelijke gezicht van social media.

Maar social gaat ook over levenslang leren, over mindfulness, over communitydenken. Social technologies hebben de kracht om individuen en organisaties te veranderen. Ze brengen mensen en ideeën samen en dat is hoe organisaties groeien en bloeien. Social is ontzettend krachtig.

You are what you share! Kennisdelen leidt naar meer zelfleiderschap in organisaties. Maar het delen van kennis veronderstelt tevens een zekere mindset en skills.

Welke zijn dat dan?

Mindset

  • Self-directed learning: In de learning organization zijn werken en leren dankzij sociale technologie niet meer gescheiden van elkaar. Er is uiteraard een grote hoeveelheid aan informatie beschikbaar op social media. Denk eerst na over wat je wil leren en ga dan op basis daarvan op zoek naar informatie. Iedereen staat aan z’n eigen stuur. Je bepaalt zelf wat je wil leren. Focus op wat voor jou belangrijk is.
  • Mindfulness: Als je kennis deelt, moet je tijd nemen om te pauzeren en na te denken: wat waren belangrijkste inzichten, wat kan ik delen met mijn community? Mensen zeggen dat ze geen tijd hebben om na te denken en kennis te delen. Kennisdelen zorgt er ook voor dat je pauze kan nemen. Gedachten omzetten in taal zorgt ervoor dat je je ideeën leert verwoorden. Leren en werken is één. Wat heb ik nu geleerd dat ik kan delen? Kennis willen omzetten in leerzame informatie voor anderen.
  • Community-thinking: Communitydenken is sterker dan dingen op je eentje uitwerken. Isabel roept bijvoorbeeld zelf de hulp in van anderen via LinkedIn door hen vragen te stellen. Ze deelt ook actief kennis en inzichten. Op die manier bouw je vertrouwen op en ga je deel uitmaken van een community, waarbij mensen elkaar graag verder helpen, en belangeloos informatie en ervaring met elkaar delen. 
  • Speed en Agility: Social gaat ook over snelheid en wendbaarheid. Wees niet bang om ideeën te delen die niet af zijn. Het is ontzettend krachtig om op die manier in samenwerking met anderen sneller tot nieuwe inzichten te komen. Blogs, wiki's en sociale netwerken brengen mensen en ideeën samen over de grenzen van de organisatie heen, net zoals in agile werkplekken. 
  • Connectedness: Social draait tenslotte ook rond connectie binnen en buiten de organisatie. Stel je de kracht voor van een werkplek waar mensen worden aangemoedigd om kennis met anderen te delen; waar mensen en ideeën nauw met elkaar verbonden zijn, over alle organisatorische structuren heen. Al te vaak worden silo's in stand gehouden tussen verschillende teams, of tussen verschillende lagen in de organisatie. Informatie wordt niet gedeeld. Maar silo's creëren ook afstand tussen wie zich binnen en buiten de organisatie bevinden en medewerkers raken soms vervreemd van de klant. Social helpt ook om de blik naar buiten toe te houden. 

Skills

Niet enkel content creators spelen een rol op sociale media. Er zijn verschillende niveaus om aan de social conversatie deel te nemen. 

  • Consume: Mensen moeten leren ‘vissen in het water’. Welke informatie boeit je? Van welk topic gaat je hart sneller slaan? En wie zijn de influencers en thoughtleaders die je wil volgen? Alles volgen is onmogelijk. Focus en maak een keuze. Vind de juiste topics en de juiste leaders.
  • Contribute: neem bestaand materiaal en deel die verder met je netwerk, maar leg er ook zelf een laagje bovenop. Wat je sterk vindt, kan je samenvatten of linken met gelijkaardig gedachtegoed. Je kan een artikel sharen en er een quote uithalen die voor jou de essentie samenvat. Contributen is de magie van social, waarmee je een podium geeft aan de content van anderen.
  • Create: je kan uiteraard zelf content zoals blogposts, videos, podcasts, en dergelijke creëren en posten, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld brain picking, waarbij je door vragen te stellen tacit knowledge uit de hoofden van anderen haalt en herbruikt. Dat is het expliciteren van impliciete kennis. Of pas de Piet Huysentruyt-formule toe: ‘wat hebben we nu geleerd vandaag?’ Als je interessante zaken gehoord of gelezen hebt, distilleer daaruit dan de belangrijkste boodschappen, en formuleer ze zo dat ze boeiend en zinvol zijn voor anderen. Dat noemt Isabel de 'reflective practice’.

Springen leiders al mee op de kar? 

Leiders springen steeds meer op de kar vanuit de wil om transparanter te zijn en vertrouwen te creëren. Hun rol is vooral om te contributen. Social is voor leiders ook een manier van luisteren naar medewerkers. Dankzij sociale technologie creëer je een echte netwerkorganisatie. Niet alle leiders zijn echter al zover. Er zijn nog altijd leiders die het niet makkelijk vinden om kennis zo openlijk te delen, of die ervoor openstaan dat al hun personeel deelneemt aan de online conversatie. Sommigen zien het als een ondermijnen van de traditionele beslissingsprocessen, maar dat is te vergezocht. Social is een verrijking, geen bedreiging.

Lessons learned

 Tot slot deelt Isabel nog enkele lessons learned.

  • Als de organizational why niet duidelijk is, doen mensen het niet.
  • 'What’s in it for me’ moet ook overduidelijk zijn voor de medewerkers. Leg de nadruk op de kracht van levenslang leren, community bouwen en dergelijke meer.
  • Als de baas zelf het voorbeeld niet geeft, werkt het niet
  • Werk met de juiste profielen in je organisatie om kennis te delen en social een succes te maken. Socialmediaprofielen zijn goed in het verpakken van kennis van anderen. 

 Leestips

  • Je kan Isabel De Clercq volgen op LinkedIn, Twitter en Facebook, waar ze verhalen deelt. Volg ook haar blog op haar Connect-Share-Lead website.
  • Leestips van Isabelle: volg ook Ernesto Aquerdo en Robert Bosch die ook bezig zijn met social collaboration. En een interessant boek is dat van auteur Yuval Noah Harari: 21 lessons for the 21st century
Gepubliceerd op  maandag 6 mei 2019 00:00
Met de steun van