Vijf voorspellingen over interne communicatie in 2023

Twee jaar geleden waagde vonk-kernlid Jeroen Naudts zich al aan enkele voorspellingen over de veranderingen van interne communicatie in 2021. Twee jaar en enkele crisissen later (Covid, energie, …), waagt hij zich graag opnieuw aan vijf nieuwe inzichten waar we vanuit interne communicatie ons maar beter bewust zijn in 2023.

Terug naar overzicht

1) De smartphone wint aan terrein

Hoe gaan we interne communicatie stroomlijnen in een organisatie die hybride zal werken? Dat is zonder enige twijfel de belangrijkste uitdaging waar we ook in 2023 vanuit interne communicatie een antwoord zullen moeten op bieden.

Het antwoord op die vraag ligt al deels in 2022. Want hybride werken, dat betekent medewerkers die mobiel zijn (en dus niet continu op bureau). En ook verschillende kanalen van interne communicatie zullen in de toekomst op dat mobiele aspect moeten inspelen. De smartphone zal hier als één van de grote winnaars uit komen.

Niet toevallig; de smartphone is uiterst mobiel, maar bovendien ook nog eens heel dicht bij uw doelgroep. Dichter bij jouw doelgroep zal je mogelijks niet geraken. Apps zoals Speakap en Spencer spelen in op deze nood. Maar ook Sharepoint en Teams ontwikkelen in een sneltempo hun mobiel aanbod.

Nog één voordeel? Ook de doelgroep medewerkers die minder frequent met de computer werkt, zullen we meer en meer via dit kanaal kunnen bereiken. Een mooie win voor organisaties die hiermee worstelen. Wel één belangrijke kanttekening: om het succes van deze strategie te verzekeren; voorziet u best de smartphones vanuit uw organisatie. Want medewerkers pushen om hun persoonlijk toestel hiervoor te gebruiken kan uiterst contraproductief werken. Het is een stevige investering, maar de return op vlak van interne communicatie zal zich snel terugbetalen.

 

2) Het intranet is dood, leve het intranet!

In de evolutie naar ‘mobile first’ zal de toekomst van het intranet helemaal herdacht moeten worden. Zelf ken ik verschillende organisaties die hun intranet stopgezet hebben en nu via deze (smartphone) apps en andere kanalen hun interne communicatie verder ondersteunen.

Betekent dit dat het intranet zal verdwijnen? Zo’n vaart zal het heus niet lopen. Maar de doelstelling van het intranet zal wel zeker moeten herbekeken worden in de volledige communicatiemix. Zo zal de functie van informeren mogelijks lager komen te liggen op het intranet (en overgenomen worden door de smartphone), maar doelstellingen zoals kennisdeling en samenwerken zullen belangrijker en belangrijker worden op het intranet.

Het is dus de ideale aanleiding om vanuit deze crisis de doelstelling van het intranet opnieuw haarscherp te krijgen. “Never waste a good crisis dus.” 😉 En doe het vooral in kleine stappen en wacht niet tot het intranet ‘pixelperfect’ is.

 

3) Echt wint van lofzang

Het is al een tijdje ons motto: “de kanalen zullen de uitdagingen van uw interne communicatie niet oplossen.” De boodschappen en de afstemming van uw boodschappen op uw (interne) doelgroep; dat zijn de hefbomen voor een goede interne communicatie.

In de meest recente editie van de Moodmeter was dit één van de meest opvallende inzichten. Medewerkers hebben problemen met boodschappen die te positief zijn in vergelijking met wat ze zelf ervaren op de werkvloer. In onzekere tijden van een snel veranderende wereld zal de sterkte van interne communicatie liggen in kwetsbaarheid van de leiders in onze organisatie. Leiders die weliswaar voor een bepaalde visie staan en die aanhouden, maar ook soms durven zeggen dat ze niet altijd het pasklare antwoord zullen hebben op actuele uitdagingen.

4) Interne communicatie moet zijn plaats aan de directietafel rechtvaardigen

Nog een opvallend inzicht uit dezelfde Moodmeter is dat in 2022 meer interne communicatie professionals een plaats hebben gekregen aan de directietafel. De covidcrisis zal hier zeker mee voor gezorgd hebben. En vele interne communicatie professionals hebben tijdens deze crisis ook bewezen wat hun meerwaarde is voor de organisatie.

In 2023 zal het belangrijk worden voor de interne communicatie professionals om die plaats aan de directietafel te behouden en te rechtvaardigen. Want je merkt al de eerste signalen dat deze plaats aan de directietafel onder druk komt te staan.

Belangrijk om deze plaats te behouden is dat de interne communicatie professional niet met oogkleppen naar de organisatie kijkt en blijft ‘doordrammen’ op de verbeterpunten die er nog zijn op vlak van interne communicatie. Detecteer ‘quick wins’ die met minimale inspanning toch voor een mooie verbetering van de interne communicatie zullen zorgen. Geef prioriteit aan de realisatie van deze quick wins.

De focus zal meer moeten liggen op een goede balans tussen interne communicatie en mee nadenken hoe interne communicatie er mee voor kan zorgen dat de organisatie sterker kan worden. Vanuit die invalshoek zullen de verbetervoorstellen vanuit interne communicatie sneller ondersteund worden en de plaats aan de directietafel behouden blijven.

5) Meet emoties om voeling te blijven houden met de werkvloer

Op het meest recente Vonk-congres was het Korneel Warlop (communications manager bij Callebaut groep en auteur van het boek ‘het communicatie-DNA) die het al vertelde; “we zullen emoties op de werkvloer moeten meten en opvolgen om te weten wat er leeft op de werkvloer.”

We couldn’t agree more… Voor interne communicatie zal het cruciaal zijn om de voeling met de werkvloer te behouden. En in tijden van hybride werken (zie trend 1) wordt dit extra uitdagend. Het zal dus cruciaal worden om naar nieuwe meetmethodes te evolueren die ons inzicht geven op deze emoties.

Denk daarbij aan netwerkanalyses, poll surveys of tekstanalyse (via NLP) die zonder veel inspanning van de medewerkers toch een goed inzicht geven in de emoties op de werkvloer. Volg op in welke mate die emoties impact hebben op de ‘output’ van de verschillende lopende projecten binnen jouw organisatie.

De belangrijkste databron die in tijden van hybride werken zal groeien, is digitale communicatie. Het is heus niet toevallig dat Microsoft bijvoorbeeld hard inzet op de ontwikkeling van Viva die hierop zal inspelen. Maar ook andere tools die hierop inspelen zullen de komende jaren in sneltempo ontwikkeld worden om hierop in te spelen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Vacature: PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn

Er samen voor gaan om de wereld een beetje mooier te maken, dat is waar Recupel in gelooft. Om die boodschap bij alle stakeholders over te brengen...
Lees meer

De communicatiekwadranten: een praktische gids voor de interne communicator

Het vierkwadrantenmodel van vonk brengt de dagelijkse taken van internecommunicatieprofessionals in kaart en benadrukt hun strategische rol binnen de...
Lees meer