1/ Charismatische bruggenbouwers zijn introvert.
De meest verrassende eigenschap van bruggenbouwers komt uit onderzoek van professor Alex Sandy Pentland en zijn medewerkers van het MIT. Zij stelden vast dat bruggenbouwers vaak geen extraverte mensen zijn of typische gangmakers zoals je dat zou verwachten. Het zijn eerder stille en introverte personen die oprecht geïnteresseerd zijn in alles en iedereen.
Omdat ze eerder een voorkeur hebben voor introvertie, bestaat de valkuil dat ze veel informatie en prikkels die ze tijdens hun vele korte gesprekken verzameld hebben, eerst zelf willen verwerken. Dat verhoogt het risico dat problemen groter worden in hun hoofd voor ze opgelost kunnen worden. Bijkomend probleem voor leidinggevenden is dat je als leidinggevende dit minder snel opmerkt, aangezien deze bruggenbouwers niet altijd uiterlijk hun gevoelens laten blijken.
2/ Hun netwerk is vaak groter dan dat van hun leidinggevende.
Het netwerk van de bruggenbouwer is vaker groter dan dat van hun leidinggevende. Dit is geen verrassende vaststelling. De link met mogelijke uitval is dat waarschijnlijk wel.
Op basis van verschillende onderzoeken in deze materie stelden de onderzoekers van Trustsphere vast dat dit verschil in grootte van netwerk tot een verhoogd risico op burn-out kan leiden. De achterliggende verklaring hierbij, is dat als je eigen netwerk groter is dan dat van je lijnmanager, je zelf vanuit je eigen netwerk sneller zal gecontacteerd worden dan je lijnmanager. Je wordt dus met andere woorden zelf de officieuze manager van je team/departement. Dit proces leidt sowieso tot verhoogde druk, maar ook de relatie met je lijnmanager kan op deze manier onder druk komen te staan.
Als je rechtstreeks leidinggevende bovendien erg prestatiegedreven is, waarbij de focus ligt op beter doen dan anderen, is de kans op burn-out volgens onderzoek van o.a professor Frederik Anseel duidelijk hoger.
3/ Ze verlaten de echokamer.
Een bijkomend voordeel voor bruggenbouwers is dat ze de zogenaamde echokamer verlaten. Met de echokamer bedoelen we het fenomeen dat mensen door frequent samen te werken naar elkaar toe groeien en er vaker dezelfde ideeën en inzichten op na houden.
Bij bruggenbouwers is dit vaak minder het geval omdat ze continu met andere ideeën en inzichten in contact komen tijdens de korte en intensieve gesprekken met de mensen in hun netwerk. Maar daardoor hebben ze ook vaker een andere mening dan hun teamgenoten en dat kan in het ergste geval tot isolement in de groep leiden. De stap naar burn-out is dan ook niet veraf.
4/Ze hebben veel korte gesprekken
In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, hebben de bruggenbouwers veel korte gesprekken. Maar vergis je niet, tijdens deze vele korte gesprekken gaat het gesprek onmiddellijk in de diepte met een hoge intensiteit.
Die opeenstapeling van de vele korte gesprekken kan leiden tot een overload aan informatie die verwerkt moet worden. De overdosis aan prikkels kan volgens verschillende onderzoeken leiden tot een verhoogd risico op uitval.
5/ Ze plaatsen de organisatie boven zichzelf.
Bruggenbouwers plaatsen de organisatie vaak boven zichzelf. Een mooi voorbeeld hiervan is dat ze verhalen in hun enorme netwerk in de eerste plaats bezorgen aan andere mensen binnen de organisatie waarvan zij inschatten dat die collega het een voordeel kan opleveren. Ze gebruiken informatie als bijen die stuifmeel verzamelen en bezorgen die bij de mensen waarvan ze denken dat die het meeste met deze informatie kunnen.
Uiteraard is dit een heel erg mooie en nobele eigenschap die deze mensen intrinsiek mooie mensen maakt en ook geweldige collegas. Maar intussen zorgt deze druk om continu informatie te delen met anderen voor een voortdurende druk/stress die de voedingsbodem voor burn-out kan worden.
Meer weten?
Geboeid door deze inzichten? Dan is de opleiding Meer inzicht krijgen in je medewerkers via data zeker iets voor jou. Tijdens de opleiding ontdek je nog vele andere fascinerende inzichten hoe je met data nog scherper zicht krijgt of wat er leeft binnen jouw organisatie.
We gaan er ook praktisch mee aan de slag zodat je jouw interne communicatie nog meer kan verfijnen op basis van inzichten uit data.