Gemeente vonk

UZA wint eerste gouden vonk

Met het project ‘Simplify JCI’ heeft het Universitair Ziekenhuis Antwerpen de eerste gouden vonk gewonnen. Met deze award beloont vonk innovatieve interne communicatie-projecten waarvan de effectiviteit is aangetoond. De uitreiking vond plaats tijdens onze Kick-off op 26 september.

Uit de lijst van kwalitatief hoogstaande inzendingen stelde de jury in eerste instantie een shortlist van 3 projecten samen: het winnende project van Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), een project rond ethisch handelen van Barco en een transformatieproject van Realdolmen.

Het publiek, dat tijdens de Kick-off op een korte presentatie werd vergast door de inzenders, konden ter plaatse ook stemmen op hun favoriet. Zij bekroonden Realdolmen met de publieksprijs.

UZA won een mooie trofee en kreeg een vonk-opleidingscheque van 1.000 €, Realdolmen en Barco kregen een vonk-opleidingscheque van 500 €. De drie projecten op de shortlist mogen ook op kosten van vonk hun case insturen voor de FEIEA Grand Prix 2017.

Gedurfde aanpak

De jury onder leiding van Frank Van Massenhove, topman van de FOD Sociale Zekerheid, was unaniem in haar oordeel dat de case van UZA als beste uit de shortlist naar voor kwam. Zij prijst in haar juryrapport onder meer de gedurfde aanpak voor een moeilijke doelgroep, die heel nadrukkelijk luisteren naar medewerkers en co-creatie centraal zet.

Tegenstand ombuigen

Het proces voor het halen van de tweede JCI-accreditatie, waarbij heel wat hoge kwaliteitseisen worden opgelegd, riep bij het artsenkorps heel wat tegenstand op. Die initiële weerstand werd helemaal omgebogen door de inzet van een platform waar ideeën konden gepost en gedeeld worden. Uiteindelijk ging een aanzienlijk deel van de artsen ook samen aan de slag met die ideeën tijdens een beleidsdag.

Iedereen heeft er een stem in

Wat de jury vooral sterk vond: bij de lancering van het platform gingen de communicatiedienst, samen met enkele ambassadeurs uit de organisatie, uitgebreid met heel wat mensen – supporters van JCI maar ook criticasters – in gesprek om hen voor deze aanpak te winnen. Zo zorgden ze ervoor dat het accreditatieproces niet langer gezien werd als iets wat hen van bovenuit ‘zomaar werd opgelegd’, maar wel dat iedereen hier zijn stem en bijdrage in heeft. Voor de jury is dit een voorbeeld van de interne communicatie van de toekomst.

Meten om waarde aan te tonen

Met de gouden vonk wil vonk interne communicatoren aanmoedigen om innovatief te werk te gaan bij het uitwerken van interne communicatieprojecten en -campagnes, maar ook om het effect ervan telkens te meten. “Want enkel op die manier kunnen interne communicatieprofessionals hun waarde aantonen, en worden ze gehoord op de hoogste echelons”, zegt vonk-voorzitter Peter Op de Beeck.

Gepubliceerd op  dinsdag 26 september 2017 22:00

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van