Het model groepeert de taken van de communicatieprofessional in 4 kwadranten aan de hand van twee criteria: de impact op de korte of lange termijn (x-as) en het strategisch of operationeel karakter van de taken (y-as). De vier kwadranten beslaan de kerncompetenties van de communicatieprofessional: informeren, verbinden, betrekken en veranderen.
Informeren
Het kwadrant linksonder, informeren, omvat het takenpakket waar we het meest mee bezig zijn. Het bestaat uit de basistaken die de hoogste communicatienoden van de medewerkers vervullen. Campagnes bedenken, content schrijven voor verschillende media, evenementen organiseren of dingen praktisch uitwerken behoren tot het informatiekwadrant. Dit zijn basistaken waar elke communicatieprofessional mee bezig is. Volgens onderzoek van Van Driessche blijkt zelfs dat 75% van de tijd van de communicatieprofessional naar taken uit dit eerste kwadrant gaan.
Verbinden
Maar al te vaak kent de buitenwereld enkel de taken van het informatiekwadrant. Toch biedt het communicatieberoep veel meer. Het kwadrant linksboven, verbinden, geeft het beroep een diepere betekenis, een tweede laag. Die bevat het meer strategische, overkoepelende luik van de kortetermijntaken. Hiertoe behoren het vertalen van de bedrijfsstrategie naar een communicatiestrategie met concrete actieplannen en het beheren van projecten als accountmanager.
Betrekken
Daarbovenop worden de rechtse kwadranten vaak sterk onderbelicht. Het domein betrekken is ervoor zorgen dat iedereen betrokken is bij de communicatie. Dat gaat onder meer over het coachen van collegas in hun communicatie, templates en toolkits ontwikkelen om anderen te helpen bij hun communicatie. Ook het optimaliseren van de kanaalkeuze zit in dit kwadrant.
Veranderen
Het kwadrant rechtsboven, veranderen, gaat over je stoel aan de bestuurstafel. In dit kwadrant kan je het meeste impact genereren. In dit kwadrant zit het begeleiden van changeprojecten en het management adviseren. Je communicatie in dit kwadrant maakt van jou een echte businesspartner voor de organisatie. Het is ook in dit kwadrant dat de toegevoegde waarde van interne communicatie het meest naar voren komt.
Elke taak die je uitvoert binnen elk kwadrant heeft zijn eigen belang en maakt het beroep compleet. Volgens ons is het beroep pas volledig uitgevoerd, wanneer je als professional werkelijk taken uit de vier kwadranten vervult. Dat gebeurt natuurlijk niet meteen op dag één. Meestal begin je als communicatieprofessional in het kwadrant informeren en kan je via het kwadrant rechtsonder of linksboven doorgroeien naar het kwadrant rechtsboven. Vonk is er om jou te helpen groeien binnen de vier kwadranten en om jou een volleerde internecommunicatie-expert te maken.
Geïnteresseerd in een opleiding bij vonk? Kijk ook eens in welk kwadrant de opleiding zich bevindt. Zo weet je snel welke vaardigheden die opleiding versterkt.