Als gevolg van Corona werden er in 2020 geen FEIEA IC prijzen uitgedeeld. Dit jaar werd de draad terug opgenomen en mocht de organisatie naast inzendingen uit de 8 landen die lid zijn van FEIEA ook nog deelnemers verwelkomen uit Nederland, Slovakije, Roemenië en Oostenrijk. De categorieën waren ook aan een opfrisbeurt toe, en nu hadden we 8 categorieën, 3 in de subdivisie Strategy & Campaigns (best overall IC strategy/campaign, best IC change strategy/campaign en best game changing strategy/campaign), en 5 in de subdivisie Channels. In de categorieën daar zochten we naar Best Print Magazine, Best Digital Platform, Best Audiovisual Production, Best Creative Visual en Best Event.
Het jureringsproces bestond zoals altijd uit 4 fases: in de 1ste fase was er de nationale check van de nationale associaties die ervoor moet zorgen dat de ingezonden nationale inzendingen van een hoge kwaliteit zijn. Nadien worden alle inzendingen in fase 2 gescreend door een internationale jury met leden uit de 8 ledenassociaties van FEIEA. Uiteraard mogen hier juryleden geen punten geven aan inzendingen uit hun eigen land. Zo konden Belgische juryleden dus geen punten geven aan KBC, Cevora, H.Hartziekenhuis, NMBS en Ypto. Uit deze fase worden dan per categorie de 3 best scorende inzendingen genomineerd als finalist. In de 3de en laatste fase worden die finalisten dan tenslotte gerangschikt van 1 tot 3 door een groep van experts. Bij de jurering worden 3 criteria, Kwaliteit, Effectiviteit en Innovatie gehanteerd en dienen punten gegeven te worden op 10 kenmerken.
In de categorie Best Overall IC Strategy haalde KBC Group met Working Apart Together het, al moest het daar de 1ste plaats delen met 365 Bank uit Slovakije. De jury prees de inzending van KBC vooral om de potentiële langetermijneffecten en de (cultuur)verbetering die geweldig waren om te zien. De boodschap werd duidelijk goed ontvangen, want medewerkers werden betrokken en droegen bij als echte deelnemers.
Het vernieuwde PROs intern personeelsmagazine van NMBS haalde de 1ste plaats in de categorie Best Print Magazine. Opvallend was dat àlle juryleden hier unaniem voor NMBS kozen als primus. In de jurybesluit lazen we dat NMBS als laureaat uit de bus kwam vanwege het uitstekende, geïntegreerde concept; dit personeelsblad is gemaakt met aandacht voor en in lijn met de behoeften van de werknemers; het wordt gepresenteerd in een moderne lay-out met een kwalitatieve beeld-tekstverhouding. De jury was ook gecharmeerd van de goede mix van lange en korte teksten en was verheugd over de integratie met online media.
En tenslotte triomfeerde Ypto met de reeks van 4 videos A day in the life of.. in de categorie Beste Audiovisuale Productie. De jury was vol lof over dit mooie voorbeeld van hoe je je bedrijf kunt presenteren aan je eigen medewerkers. Een vernieuwende manier, anders dan de anderen, die het bedrijf, met een groot aantal werknemers, een uitstekende kennis van zijn eigen activiteiten heeft gebracht. Op een eenvoudige en gemakkelijke manier hebben ze bereikt wat ze wilden. Kennis en delen.
Al bij al dus een fantastisch resultaat van àl onze Belgische inzendingen waaruit eens te meer bleek dat we in ons landje echt wel goed bezig zijn op het vlak van Interne Communicatie. En daar zijn we bij vonk heel erg fier op. Dus ook van ons een zeer grote PROFICIAT aan de winnaars en de 2 andere inzendingen. Hopelijk mogen we volgend jaar, wanneer we hopen dat alles wat meer genormaliseerd is, weer heel wat kwalitatieve Belgische inzendingen verwelkomen op de editie van 2022 waar we hopelijk ook weer een Live Gala-event kunnen bijwonen ergens in Europa.