Gemeente vonk

Zo schrijf je een winnend dossier voor de gouden vonk

Nog tot en met 15 juli kan je je dossier insturen om mee te dingen naar de gouden vonk. Hoe schrijf je zo’n dossier? En dan nog liefst één waarmee je een goede kans maakt om te winnen? We geven je graag enkele tips.

Begin er nu aan. Cijfers opzoeken en opvragen, illustraties verzamelen, de teksten schrijven en nog eens nalezen… Er kruipt best wat tijd in het samenstellen van een dossier. Haast en spoed in het zicht van de deadline leveren zelden sterke dossiers op.

Hou het eenvoudig en to the point. De jury wil een antwoord op zijn vragen, focus daar dus op. Ze appreciëren heldere taal, zonder jargon en afkortingen die voor een buitenstaander Chinees zijn. Kortom: zorg dat je dossier eenvoudig te begrijpen is.

Antwoord op de vragen. In het wedstrijdreglement vind je de specifieke vragen waarmee de jury je case zal beoordelen. Lees deze vragen zorgvuldig en zorg dat er in je dossier voor alle criteria een duidelijk antwoord te vinden is.

Hou je organisatiedoelen voor oog. Koppel je dossier aan de strategie van je organisatie. Leg uit voor welke uitdaging of probleem je project een antwoord of oplossing biedt.

Wees eerlijk. Niemand is perfect, dus wees niet bang om problemen die opgedoken zijn tijdens het project te vermelden. Onze juryleden horen graag hoe je die moeilijkheden goed hebt opgelost.

Geef sterk bewijsmateriaal. Steek relevant bewijsmateriaal in je dossier die de resultaten van je project aantonen. Heb je bijvoorbeeld cijfers over employee engagement, absenteïsme of zie je een impact op de organisatiedoelstellingen? Geef die cijfers mee die waarde toevoegen aan je inzending.

Hou je aan de maximum aantal pagina's en woorden. Onze juryleden krijgen heel wat dossiers te verwerken. Je aan de richtlijnen houden werkt alleen maar in je voordeel.

Wees overtuigd van je eigen dossier. Je inzending moet uitleggen waarom je project zo sterk is, waarom het belangrijk is en wat de context ervan is. De jury moet kunnen begrijpen wat er zo uniek en vernieuwend aan is voor jou en de rest van de organisatie.

Lees je dossier na. Even een nachtje slapen over je dossier is zeker een aanraden. En laat je teksten nog eens nalezen door de copywriter van jouw communicatiedienst en door die collega die een arendsoog heeft voor tikfoutjes. Dan pas is je dossier instuurklaar!

Deelnemen aan de gouden vonk 2018? Bekijk alle praktische informatie

Gepubliceerd op  maandag 11 juni 2018 07:00
Met de steun van