Interne communicatie is voor bedrijven en organisaties die op zoek zijn naar nieuwe, hybride manieren van samenwerken van levensbelang. De tijd dat een interne communicatiemedewerker enkel een uitvoerende rol had is ondertussen voorbij. De toegevoegde waarde van de interne communicatieprofessional ligt anno 2021 in het adviseren, faciliteren en coachen van medewerkers en leidinggevenden op vlak van communicatie. Bovendien werken interne communicatiespecialisten tegenwoordig op het snijvlak van verschillende domeinen, zoals IT, HR, marketing, …. Dat betekent dat ze over een zeer brede skillset moeten beschikken.
Vonk en Arteveldehogeschool hebben samen een reeks masterclasses uitgewerkt om een aantal noodzakelijke vaardigheden uit te diepen en aan te scherpen. Op het einde van de rit beschikken de deelnemers over het meesterschap op vlak van interne communicatie.
Masterclass aanpak
Het vertrekpunt van deze masterclass is het competentiemodel van het Institute Of Internal Communication, de Britse tegenhanger van vonk. Zij identificeren zes domeinen die het ideale takenpakket vormen van de interne communicatiefunctie: strategie en planning, inzicht in doelgroepen, creatie van content en stimuleren van conversaties, beheren en inzetten van kanalen, onderzoek en analyse, adviseren en overtuigen.
De reeks masterclasses van de Arteveldehogeschool is naar deze aanpak gemodelleerd: zes themas met telkens 4 modules, opgezet in een hybride leeromgeving. Dit betekent dat er 2 klassikale en 2 online leermomenten worden aangeboden.
Doorheen het traject werken de deelnemers individueel of in groepjes aan een concrete case, ofwel van hun eigen organisatie ofwel van een socialprofit organisatie. Op het einde van de reeks presenteren ze aan een jury een uitgewerkte communicatiestrategie.
Doelgroep
Deze masterclasses richten zich op communicatieprofessionals die hun skills en vaardigheden inzake (interne) communicatie willen verdiepen. Enige ervaring in de functie is gewenst. Met kandidaten die nog geen werkervaring kunnen voorleggen wordt een intakegesprek voorzien om de kennis en motivatie te peilen. Daarnaast staat deze opleiding ook open voor medewerkers binnen HR, marketing, IT, … die regelmatig met interne medewerkers communiceren.
Lesgevers
De masterclasses worden gegeven door ervaringsdeskundigen uit het netwerk van vonk en uit het docentenkorps van de Arteveldehogeschool. Dit zorgt voor een uitgebalanceerde mix van praktijkervaring en theoretische kennis.
Programma
Module 1 - Ontwikkelen van een (interne) communicatiestrategie en opzetten van een communicatieplanning
- Communicatiestrategie formuleren in functie van de (business)objectieven
- Communicatieplannen opzetten en campagnes initiëren en uitrollen
- Change- en crisiscommunicatieplannen opstellen
Module 2 - Inzicht krijgen in de doelgroepen
- Doelgroepprofielen aanmaken en ermee rekening houden bij het opstellen van communicatieplannen
Module 3 - Creëren van content en stimuleren van conversaties
- Content strategie formuleren
- Content plan en kalender opzetten en bewaken
- Technieken en middelen om dialoog te stimuleren
- Principes van contentmarketing en influencermarketing vertaald naar interne communicatie
Module 4 - Inzetten en beheren van (interne) communicatiekanalen
- De algemene communicatie-infrastructuur opzetten
- Nieuwe trends en tendensen inzake (externe) tools en middelen leren kennen en vertalen naar de eigen realiteit
- Interne (e-mail) campagnes opzetten
- Basiskennis UX van websites en intranetten
Module 5 - Opzetten van onderzoek en analyse
- Methodologie leren om meetsystemen op te zetten
- Aanbevelingen formuleren op basis van analyse van data
Module 6 - Impact creëren met stakeholdermanagement
- Introductie tot stakeholdermanagement
- Een vertrouwde adviseur, coach en challenger worden voor communicatievraagstukken
- Lijnmanagers en projectmanagers ondersteunen in hun communicatie
Meer info en inschrijven
Daarvoor kun je terecht op de website van de Arteveldehogeschool.