Gemeente vonk

Whitepaper onderzoek: Hoe slagen Vlaamse en Brusselse bedrijven erin om inclusief te communiceren?

Hoe is het gesteld met de diversiteit en inclusie bij Vlaamse en Brusselse bedrijven? Slagen ze erin inclusief te communiceren? En hoe divers zijn de teams? Dat onderzocht vonk in samenwerking met Inclusified en Starfish.

Diversiteit en inclusie krijgen de afgelopen jaren steeds meer aandacht. En maar goed ook, want volgens een onderzoek van McKinsey in mei 2020 maakte duidelijk dat diversiteit een duidelijk concurrentieel voordeel biedt. Daarnaast is diversiteit niet meer dan vanzelfsprekend als een op drie Belgen een migratieachtergrond heeft. Ook op vlak van gender en leeftijd is de diversiteit aan het verschuiven. Daarom onderzocht vonk in samenwerking met communicatiebureau Inclusified en HR-onderzoeksbureau Starfish hoe het gesteld is met de diversiteit en inclusie in interne communicatie. We gingen op zoek naar de blik van de internecommunicatieprofessionals op diversiteit en inclusie binnen hun eigen bedrijf. Daarnaast onderzochten we of de communicatieteams divers zijn samengesteld, waar de drempels en voordelen liggen om divers en inclusief te communiceren.

­­Plannen is niet voldoende

De meeste bedrijven zijn wel bezig met diversiteit. Ze hebben het opgenomen in de bedrijfsstrategie en er worden ook initiatieven ontwikkeld die ervoor zorgen dat elke medewerker zichzelf kan zijn.

Toch slaan veel bedrijven daar de bal mis. Hoewel er initiatieven zijn, vindt minder dan de helft dat die initiatieven de behoeften van de doelgroepen effectief tegemoet komen.

De reden waarom dit zo is, komt doordat maar weinig leidinggevenden ook overtuigd zijn van het concurrentieel voordeel van diversiteit. Ze geven niet de indruk dat ze een inclusieve werkomgeving willen inrichten waar medewerkers zichzelf kunnen zijn.

Management – en communicatieteams zijn niet divers

Maar een kwart van de respondenten vond hun communicatieteam divers. Vaak wordt gedacht dat dit komt doordat het moeilijker is diversiteit binnen kleine teams te bekomen, maar het onderzoek toonde aan dat de grootte van het bedrijf geen invloed heeft op de diversiteit van de managementteams. Enkel op vlak van gender en leeftijd geldt er een verband tussen de grootte van het bedrijf en de diversiteit van het team. Wat wel opvalt, is dat internationaal georiënteerde bedrijven vaak wel diverser zijn.

Grootste uitdagingen zijn handicap, seksuele geaardheid en etnische achtergrond

Op vlak van leeftijd, gender en seksuele geaardheid beschouwen de meeste respondenten hun bedrijf divers genoeg. Het is vooral op vlak van handicap en etnische achtergrond dat er nog werk aan de winkel is. Daarnaast is ook de inhoud en de vorm van de interne communicatie nog niet divers genoeg, en al zeker niet op vlak van handicap en seksuele geaardheid.

Het volledige whitepaper lezen?

Hoe gaat het bij jou?

Gepubliceerd op  vrijdag 1 oktober 2021 00:00