Gemeente vonk

KBC wint Grand Prix Employee Communication met film over burn-out

Op het 19de Belgian Corporate Video Festival gingen KBC en FISA Vakantiesalon van Brussel lopen met de grote prijzen. Bekijk hier alle winnende video’s.

Grote winnaars

KBC was één van de grote winnaars van de avond: ze vielen met 2 video’s in de prijzen en eindigden met een andere in de top drie. Aan de kant van de producenten viel Clementine Productions die eer te beurt, met drie awards.

Employee Communication

In de hoofdcategorie Employee Communication werden in drie subcategorieën awards uitgereikt: Training, Motivation en Employee Branding.

In de categorie Training won KBC met de video ‘Uit balans’, een interne productie. De jury prijst de manier waarop “KBC via confronterende, maar duidelijk herkenbare beelden het personeel attent wil maken op de symptomen van een burn-out. Ze brengen een moeilijk onderwerp sterk in beeld. Door een goed gebruik van passende geluiden en beelden illustreren ze de mentale toestand van een werknemer die zich op de rand van een burn-out bevindt. Dat maakt het tot een eenvoudige, authentieke en relevante productie”. Deze video sleepte ook de Grand Prix Employee Communication in de wacht.

In de categorie Motivation viel AZ Delta in de prijzen met een video over ‘ethiek van kleine dingen’, een productie van Clementine Productions. “AZ Delta brengt met deze film een moeilijk en gevoelig thema op een knappe manier in beeld. Zonder al te veel expliciete woorden vestigt de productie de aandacht op het ethisch belang van de kleine dingen binnen de patiëntenzorg. De sterke storytelling en de passende muziek maakt het tot een beklijvende productie. De film is technisch goed gemaakt en brengt ‘gewone’ mensen mooi in beeld”, aldus de jury.

Agristo haalde de award voor beste Employer Branding-video binnen, met een productie van Clementine Productions en D’Artagnan. Met de ‘Potatoholics’-video’s vond het aardappelverwerkingsbedrijf een originele en ludieke invalshoek om zich als aantrekkelijke werkgever te presenteren. “Door het gebruik van humor trekken ze de aandacht en blijft de boodschap hangen”, vindt de jury. “De filmpjes zijn herkenbaar en goed gemaakt. In combinatie met een duidelijke boodschap en een goed script is de call to action in deze filmpjes smakelijk uitgewerkt.”

Corporate Communication

In deze hoofdcategorie werden in zes subcategorieën awards uitgereikt: Product, Service, Event, Corporate Image Profit, Corporate Image Social Profit en Corporate Image Public Sector.

Atlas Copco Airpower schoot de hoofdvogel af in de categorie Product met een productie van DoubleDouble. “Het is een grote uitdaging om mensen te boeien voor een technisch complex onderwerp zoals perslucht”, prijst de jury. “Met de productie ‘Compressed Air is Everywhere’ is Atlas Copco hier alvast glansrijk in geslaagd. Atlas Copco maakt lucht interessant! Door leuke humoristische elementen toe te voegen slaagt het bedrijf erin om de aandacht van de kijker vast te houden. Met ‘Big Bert’ als gids maakt de kijker kennis met de zeer gevarieerde toepassingen van perslucht. Een mooi staaltje van storytelling.”

Een tweede award won KBC in de categorie Service, opnieuw met een interne productie. “Met een eenvoudig en humoristisch filmpje maakt KBC duidelijk met welk type vragen je zoal terechtkan bij de KBC-verenigingsservice. Op een leuke manier is een drama-elementje toegevoegd. De film is kort en krachtig, heeft een duidelijke boodschap, een goed script en houdt de aandacht vast. De productie is filmisch goedkoop (slechts 1 acteur en 1 vaste camera) maar goed gemaakt. Meer moet dat niet zijn”, besluit de jury.

FISA Vakantiesalon van Brussel ging met de award lopen in de categorie Event, met een productie van Sokan. “Met dit originele en humoristisch filmpje weten de organisatoren van het Brusselse vakantiesalon, via sociale media, de aandacht van het brede publiek op te wekken voor deze beurs”, aldus de jury. “Het filmpje is sympathiek, kort en krachtig. Het creatieve concept is goed gevonden en blinkt uit door schitterend acteerwerk. Straf hoe zonder één enkel woord uit te spreken en met een minimum aan attributen de acteurs erin slagen diverse werelddelen op te roepen.”

Elia viel in de prijzen in de categorie Corporate Image Profit, met een productie van Media Facilities. “Met deze corporate movie toont de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet niet alleen haar activiteiten maar evenzeer de meerwaarde die ze als bedrijf creëert voor de samenleving”, stelt de jury vast. “Deze knappe bedrijfspresentatie boeit door levendige ritmewisselingen en door een vlotte montage van mooie beelden die in mekaar overvloeien. Daarnaast kenmerkt de film zich door een krachtig en energiek verhaal.”

SOS Kinderdorpen won in de categorie Corporate Image Social Profit met een korte beklijvende video over de problematiek van bedelkinderen in Senegal. “Het contrast tussen het ludieke standbeeldenfestival en de harde realiteit van de bedelende jongen, brengt een problematiek van ver weg dicht bij de mensen hier. Deze originele vergelijking en de emotievolle beelden en muziek maken er een impactvolle video van die ongetwijfeld een gevoelige snaar weet te raken bij het publiek”, vindt de jury.

EXPOO ging lopen met de award in de categorie Corporate Image Public Sector. De Saeger-Dejonghe Imaging en Heren Loebas maakten deze video. “De film ‘Wat als een gewone tafel iets bijzonders wordt?’ heeft een heel origineel concept”, aldus de jury. “De idee om te werken met geschreven woorden in de borden is goed gevonden. Het concept, de mooie kleur van de beelden, de passende muziek en het intelligente script maken deze film tot een aangrijpend en mooi geheel. EXPOO is er in geslaagd om met pakkende beelden emoties prachtig in beeld te brengen zonder overdreven sentimenteel te worden. Deze film illustreert dat je zonder woorden toch een heel straffe boodschap kan vertellen.”

Special awards

Tot slot van de avond werden nog zes ‘special awards’ uitgereikt aan films die uitblonken in een bepaald aspect van de productie:

Vonk-voorzitter in de jury

Dit festival is het grootste nationale evenement dat jaarlijks de beste corporate video’s bekroont. Het is een organisatie van AP Hogeschool en Kanaal Z en wordt praktisch georganiseerd door laatstejaarsstudenten Public Relations van de AP Hogeschool. Vonk is al sinds de eerste edities een trouwe partner van dit festival - voorzitter Peter Op de Beeck maakt ook deel uit van de jury.

Gepubliceerd op  maandag 4 juni 2018 00:00
Met de steun van