Een nieuwe binnenkant
Technologie verandert de wereld steeds sneller en sneller. Maar uiteindelijk draait het allemaal om mensen; om mensen die met elkaar samenwerken. Wij willen als bedrijf helpen het potentieel van mensen en organisaties te realiseren. En daarom plaatsen we binnen het vernieuwde Realdolmen de mens terug centraal binnen ICT. Technologie is voor ons een middel, nooit een doel op zich. Onze (ICT) sector is zeer feitelijk en dat willen we dus overstijgen, door te focussen op de mensen achter de technologie: onze klanten en medewerkers. We kiezen voortaan dus heel bewust het pad van de dialoog. Want met twee weet je meer dan alleen.
Van bij de start van de Realdolmen-transformatie – waarbij we het bedrijf letterlijk klantelen – was duidelijk dat communicatie en collaboratie de rode draad zouden gaan vormen. En dit zowel strategisch, tactisch als operationeel, top-down, bottom-up als bilateraal. Maar ook creatief en inspirerend.
Een nieuwe buitenkant
Deze nieuwe binnenkant (= onze interne transformatie en herpositionering) vroeg ook om een nieuwe buitenkant (= rebranding). Een buitenkart die één bruisend Realdolmen voorstelt dat medewerkers én klanten met elkaar verbindt. Het resultaat is onze eigen R, gestoeld op 6 ankerpunten: onze 6 waarden. Een R die inklikbaar en integreerbaar is naar anderen toe, bijvoorbeeld onze klanten en partners. De nieuwe R straalt onze constructieve, pragmatische en proactieve attitude uit. We hebben bovendien gekozen voor één kleur, nl. groen, maar wel gebruik makend van een bruisend kleurenpallet van groentinten.
Naast een nieuwe logo lanceerden we ook de Realdolmen-totems. Elke medewerker krijgt een eigen totem die hij zelf mag samenstellen op basis zijn twee persoonlijke voorkeurswaarden en een kleur uit het totempallet naar keuze. Dat maakt de kracht van onze mensen tastbaar: Realdolmen is een bruisend geheel van mensen die samenwerken op basis van onze 6 waarden, maar binnen dit kader is elk individu wel uniek. Iedereen mag zijn eigenheid behouden en zijn eigen sterktes cultiveren.
Interne communicatie als hoeksteen
Gezien de omvang van het project werd dit gefaseerd uitgerold en gecommuniceerd. Qua boodschap werd eerst het waarom van de transformatie uitgelegd, daarna stonden we geruime tijd stil bij onze waarden en R-attitude en pas in een laatste fase zijn we over gegaan naar de nieuwe visuele identiteit. Het werd een co-creatieve reis, waarbij via verschillende workshops en interactiemomenten medewerkers betrokken werden in het verhaal. Dialoog is de rode draad. Daarnaast hebben we actief gebruik gemaakt van de inzet van onze believers, verspreid over onze organisatie, en van een mix aan kanalen, zowel nieuwe als een aantal bestaande kanalen. De eerste stappen naar onze doelstelling om duurzame groei te realiseren, zijn alvast gezet!