Onze partner Speakap publiceerde er recent een whitepaper (EN) over. Dit haalden we er uit als interessante manieren waarop AI ons kan helpen.
1/ Doelgerichte content
AI kan de inhoud van jouw communicatieplatforms en sociale media analyseren om thema's te vinden die leven bij de medewerkers en daar boeiende content rond te maken. Aan de hand van sentimentanalyse, inzichten over voorkeuren en de mate van interactie van medewerkers, kan je meer doelgerichte en effectievere content creëren.
2/ Data-analyse
Wat zijn de piekmomenten waarop medewerkers inloggen op jouw intranet? Welke content presteert het best op je platform? AI kan trends identificeren en een aanzet geven tot verbeteringen. Pro-tip van Annelies Vaneechoutte (Artevelde Hogeschool): verzamel jouw data uit Google Analytics in een csv-bestand, laad ze op in ChatGPT en vraag de chatbot om er de opvallende trends uit te halen.
3/ Training en onboarding
AI kan gebruikt worden om interactieve trainingsprogramma's voor nieuwe medewerkers te ontwerpen, om hen te introduceren in het gebruik van communicatie-apps en andere cruciale tools. Dit helpt nieuwe medewerkers om efficiënt en snel hun draai te vinden.
4/ Betrokkenheid van werknemers en feedback
AI kan regelmatig medewerker-enquĂȘtes en peilingen uitvoeren, de resultaten analyseren en inzichten leveren over werknemersbetrokkenheid. Het kan het feedbackproces ook stroomlijnen en efficiënter maken, dankzij AI-gestuurde systemen die feedback kunnen beoordelen en rangschikken op relevantie en urgentie.
5/ Vertaling
Voor multinationale organisaties doorbreken AI-vertaalgereedschappen de taalbarrières en bevorderen effectieve communicatie tussen verschillende regio's. Medewerkers kunnen dankzij real-time vertaalmogelijkheden toegang krijgen tot informatie in hun eigen taal. AI kan ook content aanpassen aan specifieke culturele contexten voor meer relevantie.
Een laatste tip hoorde ik recent op een alumni-event van Artevelde Hogeschool. Docente Annelies Vaneechoutte toonde hoe je ChatGPT kan gebruiken als sparringparter voor jouw communicatiestrategie. Vooral voor het opzetten van onderzoek naar jouw doelgroepen kan ChatGTP van onschatbare waarde zijn. Meer hierover in een volgend artikel.
Hoe gebruik jij ChatGPT of andere AI-toepassingen? Zijn er van de bovenstaande onderwerpen zaken waar je meer van wil weten? Laat het me weten via erwin@vonknetwerk.be