Geruststellen en informeren
Tim Vaughan geeft op de blog van Poppulo enkele goede suggesties van wat er in de communicatie naar medewerkers moet staan.
- Stel jouw medewerkers gerust dat jouw organisatie rekening houdt met de situatie.
- Leg uit welke voorzorgsmaatregelen je organisatie neemt. Bijvoorbeeld: mogelijkheid tot thuiswerk wordt uitgebreid, managers worden geïnformeerd over de symptomen, zakenreizen naar getroffen gebieden worden beperkt enzovoort.
- Verwijs medewerkers naar duidelijke en neutrale officiële richtlijnen, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie of de site van de Belgische overheid.
- Zorg voor een intern contactpunt waar mensen met vragen terecht kunnen.
Never waste a good crisis
De quote komt van Winston Churchill, en zoals in elke boutade zit er een grond van waarheid in. Dat vindt ook Stefano Murdaca, internecommunicatieprofessional uit Noord-Italië.
In een artikel op LinkedIn reflecteert hij over de kansen die de coronacrisis met zich meebrengt. De communicatie over de maatregelen die genomen worden, zijn een prima gelegenheid om de gezondheid van de tools en internecommunicatieprocessen te testen en om de samenwerking tussen de diverse stakeholders tegen het licht te houden.
Meet of je boodschap helder is
Het is een oproep om in tijden van crisis ons niet alleen te focussen op het gecommuniceerd krijgen van de boodschappen, maar om ook te meten of die boodschappen voldoende helder zijn. Als je bijvoorbeeld het aantal en soort van vragen die naar een mailbox gestuurd worden, monitort, kan je meteen zien of jouw boodschap goed geland is. Murdaca roept dan ook op om wanneer de crisis gaan liggen is, te kijken of de processen wel zo vlot lopen als verondersteld.
Wat is jouw ervaring?
We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en best practices! Deel ze gerust in de reacties. Hou je het liever anoniem? Stuur dan een mail naar sarah@vonknetwerk.be. We verwerken jouw ervaring in een volgende blogpost.
Reacties
Word gauw lid of meld je aan als lid.