Gemeente vonk

Goede interne crisiscommunicatie: 10 tips uit onze collegagroep

Samen met Kortom hield vonk op 7 maart een collegagroep over interne communicatie bij crisissen. Het was een boeiende en verrijkende discussie, en die leverde deze 10 tips voor een goede interne crisiscommunicatie op.
  1. Bereid je voor: maak een crisiscommunicatiemanual en test die uit.
  2. Wees altijd transparant. Heb je geen nieuws, zeg dat dan.
  3. Hou een kanaal achter de hand specifiek voor crisissen: een algemeen mailadres, een telefoonlijn, Yammer, … waarop mensen vragen kunnen stellen.
  4. Denk aan een kanaal dat je kan gebruiken mochten alle IT-systemen onbruikbaar zijn: een Facebookgroep, sms, …
  5. Zorg voor een back-up voor jezelf, en voor elke persoon in het crisis(communicatie)team.
  6. Timing: informeer ook de collega’s wanneer je een persbericht uitstuurt.
  7. Geef op geregelde tijdstippen updates van de situatie en verwerk daarin de meest gestelde vragen.
  8. Heb aandacht voor vervolgcommunicatie: licht mensen ook in wanneer de crisis voorbij is.
  9. Vergeet nadien geen aandacht te besteden aan de emoties die de crisis teweegbracht.
  10. Bedank medewerkers en collega’s na een crisis voor de geleverde inspanningen.
Gepubliceerd op  vrijdag 10 maart 2017 00:00

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van