Samen met Kortom hield vonk op 7 maart een collegagroep over interne communicatie bij crisissen. Het was een boeiende en verrijkende discussie, en die leverde deze 10 tips voor een goede interne crisiscommunicatie op.
- Bereid je voor: maak een crisiscommunicatiemanual en test die uit.
- Wees altijd transparant. Heb je geen nieuws, zeg dat dan.
- Hou een kanaal achter de hand specifiek voor crisissen: een algemeen mailadres, een telefoonlijn, Yammer, … waarop mensen vragen kunnen stellen.
- Denk aan een kanaal dat je kan gebruiken mochten alle IT-systemen onbruikbaar zijn: een Facebookgroep, sms, …
- Zorg voor een back-up voor jezelf, en voor elke persoon in het crisis(communicatie)team.
- Timing: informeer ook de collegas wanneer je een persbericht uitstuurt.
- Geef op geregelde tijdstippen updates van de situatie en verwerk daarin de meest gestelde vragen.
- Heb aandacht voor vervolgcommunicatie: licht mensen ook in wanneer de crisis voorbij is.
- Vergeet nadien geen aandacht te besteden aan de emoties die de crisis teweegbracht.
- Bedank medewerkers en collegas na een crisis voor de geleverde inspanningen.
Gepubliceerd op vrijdag 10 maart 2017 00:00
Reacties
Word gauw lid of meld je aan als lid.