Gemeente vonk

Opleiding De kracht van content

Wat?

Met goede content versterk je de missie van je organisatie en de verbinding tussen de organisatie en de mensen die er werken zijn. Daarmee bouw je vertrouwen op bij het personeel en versterk je het imago van de organisatie, zowel intern als naar buiten toe. Maar hoe pak je dat aan?

De opleiding De kracht van content biedt je een praktische aanpak voor het bedenken, maken en verspreiden van content die de relatie met je doelgroepen verrijkt en versterkt.

Na afloop ben je in staat om het hele jaar door content te bedenken en te realiseren volgens een helder werkproces, met een goede inhoudelijke balans, voor de doelgroepen die je wilt bereiken.

We gaan twee voormiddagen online aan de slag met wat basistheorie, enkele voorbeelden, en met opdrachtjes en die je alleen of samen met de andere deelnemers uitvoert in eenvoudige en veilige online tools, zoals Zoom en Miro. Tussen de twee lesmomenten in heb je voldoende tijd om enkele kleine opdrachtjes te doen.

De training is geschikt voor zowel wie alleen de communicatiedienst uitmaakt als de collega die een team om zich heen heeft. We maken het zo concreet mogelijk, met veel voorbeelden en onderlinge uitwisseling van ideeën en ervaringen tussen de deelnemers.

Praktisch

vonk

John Verhoeven

di 12 oktober 2021
09:00 - 17:00
Mechelen

Programma

  • Introductie en afbakening: Wat is content? Wat maakt content goed?
  • Hoe kom je van een operationele naar een strategische aanpak? We laten met voorbeelden de noodzakelijke stappen zien om de dagelijkse praktijk te kunnen borgen in een strategisch werk- en denkniveau. Daarmee ben je in staat om op het niveau van de beleidsmakers het gesprek aan te gaan over doel, middelen en gewenste conversie van je content.
  • Hoe bouw je een relatie op met de diverse doelgroepen die je wilt bereiken? De verschillen tussen mensen kunnen groot zijn, als het gaat om de behoefte aan content. Wie wil wat van je weten, wanneer en hoe? En wat wil je zelf vertellen? Voor het segmenteren van je doelgroep gebruiken we een erkend model, dat achter de schermen door veel succesvolle media wordt toegepast. We oefenen met dit model, doen een test, en formuleren de verschillen tussen de afgebakende doelgroepen.
  • Hoe maak je het hele jaar door relevante content voor nieuwsbrief of website? We introduceren het contentcanvas: een praktisch model voor het creëren van de juiste balans in vorm en inhoud van je content.
  • Drie perspectieven in je content: het 3D-model. Een korte introductie in dit unieke model, dat je de basis biedt voor een tactische balans tussen de ‘push’ van de organisatie en de ‘pull’ van je publiek. Daarmee ontwikkel je een breder perspectief op je content, zodat deze kan bijdragen aan het versterken van het vertrouwen in de eigen organisatie bij het personeel.
  • Contentmapping: Tenslotte gaan we met de kennis van vandaag content ‘mappen’: zo bedenk je met 1 onderwerp wel 100 goede stukken content voor al je doelgroepen, het hele jaar door. We gebruiken hiervoor een case uit jullie eigen werkveld.
  • Vragenronde, afsluiting:We eindigen met een vragenrondje waarbij de deelnemers hun vragen op tafel kunnen leggen, waar we in de groep of zo mogelijk 1-op-1 antwoorden op proberen te vinden.

Benieuwd? Lees alvast deze blogpost over hoe je betekenisvolle content creëert volgens de aanpak van John Verhoeven.

Voor wie is deze training bedoeld?

  • Je bent communicatieprofessional met enkele jaren ervaring.
  • Je bent verantwoordelijke interne communicatie of content (of hebt de ambitie om een leidinggevende functie op te nemen).
  • Je hebt de ambitie om je huidige werkwijze te verheffen van een praktisch (uitvoerend) en ad hoc niveau naar een tactisch en strategisch niveau.

Over de trainer

John Verhoeven is een ervaren contentstrateeg en trainer/coach. Hij heeft een rijke ervaring in de publieksmedia, onder meer als hoofdredacteur (>10 jaar). Nu adviseert en begeleidt hij bedrijven en organisaties bij hun contentstrategie, in Nederland en in toenemende mate ook in Vlaanderen. In 2017 publiceerde hij het boek Het Wat en Hoe van Contentstrategie bij uitgeverij Business Contact in Amsterdam. Inmiddels in een tweede druk verschenen.

Aanpak

We houden deze opleiding live.

Je besteedt in totaal ongeveer 6 opleidingsuren.

Om de interactiviteit te garanderen, beperken we het aantal deelnemers tot 12.

Prijs

Deze opleiding kost:

  • 395 euro voor leden van vonk (excl. btw)
  • 495 euro voor niet-leden (excl. btw)

Inbegrepen in de deelnameprijs: documentatie, lunch en het boek Het Wat en Hoe van Contentstrategie.

Wil je inschrijven voor deze opleiding en tegelijkertijd lid worden van vonk, dan kan je deelnemen tegen de ledenprijs. Vink deze keuze aan op het inschrijvingsformulier. Lees alles over het vonk-lidmaatschap en wat dat voor jou kan betekenen.

Werk jij voor een kmo? Of ben je zelfstandige? Vonk is geregistreerd voor de kmo-portefeuille (registratienummer DV.O239978). Via deze weg kan je een subsidie krijgen die neerkomt op een korting van 20 tot 30 % voor je deelname aan een opleiding. Lees meer

Inschrijven

Schrijf je in

  • Annuleren kan kosteloos tot en met 5 oktober 2021.
  • Na deze datum is het inschrijvingsgeld verschuldigd. Je kunt altijd een collega in jouw plaats laten deelnemen.

Wegbeschrijving

The Crescent - Business Center De Mot, Motstraat 30, 2800 Mechelen

  • Gelegen in het Ragheno Business Park in Mechelen 
  • Deze locatie is vlot te bereiken:
    • Auto: vlak bij de E19 uitrit 10 Mechelen Zuid of uitrit 9 Mechelen Noord. Er is een betalende bezoekersparking rond het gebouw. Indien deze vol is, kan je van de parking onder het station gebruikmaken.
    • Trein: 7 minuten wandelen van het station (via achteruitgang)