Gemeente vonk

Deze 6 hefbomen krikken medewerkersengagement op

Wist je dat gemiddeld een organisatie 23% eerder ontevreden medewerkers telt, 62,5% tevreden en 14,5% geëngageerde? Het blijkt uit onderzoek van SD Worx. In het boek ‘De Employee Journey’ vonden we zes hefbomen die kunnen helpen om dit op te krikken.

Het gaat niet goed met het medewerkersengagement, horen we in al een aantal jaren. “Het engagement van de Belgische medewerker toont sinds 2009 een licht dalende trend”, bevestigt SD Worx. “In 2016 en 2017 werd het laagste punt bereikt, de gemiddelde score lag toen op 6,7.”

Employee journey

In 2019 bleek de engagementsindicator opnieuw te stijgen, aldus SD Worx. Betekent dit dat de trend gekeerd is en dat we terug naar business as usual kunnen? Allerminst, schrijven ook Sacha Becker en Wenda Bolink in hun boek De Employee Journey.

Contactmomenten

De auteurs vinden dat bedrijven meer dan ooit aandacht moeten schenken aan wat ze de employee journey noemen. Ze omschrijven het als “alle contactmomenten van een medewerker met de organisatie”.

De ervaring die medewerkers beleven bij deze contactmomenten heeft immers een grote impact op hun engagement.

Te gefragmenteerd

Organisaties besteden volgens Becker en Bolink onvoldoende aandacht aan deze employee journey en gaan te gefragmenteerd tewerk.

Employer branding, onboarding, learning & development, performance management, interne communicatie, ze werken vaak op hun eilandje. En dat terwijl ze door samen te werken echt impact kunnen hebben op de employee experience en dus op het engagement.

6 hefbomen

De auteurs identificeren in hun boek zes factoren die employee journey beïnvloeden. Een extract: “Een werkomgeving waar mensen willen werken, begint met een management dat duidelijk de richting aangeeft waar de organisatie naar toe gaat. Met leidinggevende die medewerkers op de juiste manier ondersteunen. (…) Met een interne communicatie die medewerkers (…) meeneemt in de organisatiestrategie en ze op de hoogte houdt van wat er binnen en buiten de onderneming speelt, wat er van hen verwacht wordt en wat zij van de organisatie mogen verwachten (…). Met aandacht voor professionele en persoonlijke ontwikkeling (…), met beleid en interventies die mensen duurzaam inzetbaar houden. In een omgeving waar medewerkers op een slimme en efficiente manier hun werk kunnen doen en waarin ze zich prettig voelen.”

Employee Communication Day 2020

Het onderwerp inspireerde vonk en ABCi, die voor hun 70ste verjaardag de handen in elkaar slaan en samen de Employee Communication Day 2020 organiseren. Op 30 april krijg je in Hôtel de la Poste (Tour & Taxis) een ruime keuze voorgeschoteld uit keynotes, experttalks, cases en workshops. Die maken de zes hefbomen voor medewerkersengagement concreet.

Boek nu alvast je ticket voor hét internecommunicatie-event van 2020 in Brussel

Lees het onderzoek van SD Worx over employee engagement

Gepubliceerd op  donderdag 13 februari 2020 00:00
Met de steun van