Gemeente vonk

Connecting The Dots | Congres 2022

Wat?

Op 29 september trakteert vonk je op een inspiratiedag in het Provinciehuis van Leuven. We bekijken hoe Interne Communicatie als centrale spil kan zorgen voor verbinding binnen de organisatie.

Interne communicatie heeft de unieke positie die alle afdelingen binnen een organisatie met elkaar verbindt. Bij vonk zien we de internecommunicatieprofessional als de centrale spil, die het management linkt met de werkvloer, met IT, met sales en marketing enzovoort. Zonder die verbinding staan de afdelingen los van elkaar. Het is de interne communicatie die de organisatie één identiteit, missie en visie meegeeft. 

Tijdens het congres gaan we dieper in op de link tussen de verschillende afdelingen in een bedrijf en interne communicatie. Inzichten uit de HR, Organisatie, Technologie en Marketing helpen de internecommunicatieprofessional uitblinken in alle facetten van het vak.

Stel je programma samen volgens jouw voorkeur. Laat jij je volop inspireren? Ga je liever de praktische toer op? Of kies je voluit voor interactie met je collega's om je ervaringen te delen? 

Dat kan in deze drie tracks: 

  • Inspiratie: Luister naar inspirerende keynotes die je inzicht geven in huidige trends en evoluties die impact hebben op de job van interne communicator .
  • Praktisch: Leer uit de praktijk met deze cases en voorbeelden
  • In gesprek met: Ga in dialoog met keynotesprekers of jouw collega's

Praktisch

Vonk
do 29 september 2022
09:00 - 18:15
Provinciehuis Vlaams-Brabant, Leuven

Prijs

Early Bird (tot en met 02/09/2022): 

  • €355 voor leden 
  • € 440 voor niet-leden 

Standaard (vanaf 03/09/2022): 

  • €395 voor leden 
  • €490 voor niet-leden 

Prijzen excl. btw 

Wil je inschrijven voor het congres en tegelijkertijd lid worden van vonk, dan kan je deelnemen tegen de ledenprijs. Vink deze keuze aan op het inschrijvingsformulier. Lees alles over het vonk-lidmaatschap en wat dat voor jou kan betekenen. 

 

Programma

09:00 Check-in met koffie
10:15 Introductie
10:25

Het Communicatie DNA | Korneel Warlop
Inspiratie


Communicatie is populairder dan ooit en iedereen is ermee bezig. In België zijn er meer communicatie professionals dan wat anders. En iedereen ontpopt zich als creator en fotograaf en denkt dan ook te weten wat de communicatieprofessional doet. Maar is dat wel zo? Het is een complexe baan die bijzonder veel meerwaarde biedt. Maar hoe haal je er nu het meeste uit? En wat vraagt het van jou om een goede communicatie professional te worden? Korneel Warlop deelt zijn inzichten over wat het nu écht betekent communicatieprofessional te zijn. 

11:20

Hoe krijg je sustainibility ingebed in je bedrijfscultuur? | Wim Vermeulen
Inspiratie


Hoe zorg je dat werknemers het management van hun organisatie geloven wanneer ze hun duurzaameidsstrategie en –plannen op tafel leggen? Uit onderzoek van Wim Vermeulen, in samenwerking met de Universiteit Gent bleek dat er 5 belangrijke elementen zijn die dit in de hand werken. Van die vijf is geloofwaardigheid is de belangrijkste factor die bepaalt of een duurzaamheidsinitiatief intern en extern slaagt of niet. Toch gaan veel bedrijven ervan uit dat de werknemers de geloofwaardigheid van die initiatieven niet of weinig in vraag stellen. Dat is een verkeerde aanname, die de slaagkans doet kelderen. 

Trends en inzichten uit meer dan 100 digitale werkplekken | Walter Van Hecke
Praktisch


De meesten van ons volgen hun buikgevoel bij het maken van nieuws, evenementen en andere content voor de digitale werkplek. We lezen best practices en googelen naar aanbevolen titels, onderwerpen en meer. Maar welke inhoud haalt het echt en welke nieuwsberichten gaan verloren in de massa? Walter Van Hecke deelt feiten en cijfers over nieuws en andere content items en hun adoptie, en toont best practices met betrekking tot look & feel. Hij doet dat op basis van de lessen die zijn geleerd uit meer dan 100 intranet projecten, zodat je betere beslissingen kan nemen en alle medewerkers volledig betrokken kan krijgen. 

Hoe een gedecentraliseerd publiek klaarstomen voor een nieuw intern communicatieplatform? 

In gesprek met Frank De Coster (Speakap), Barbara Hartert (Armonea) en Rob Swolfs (Woordnatie) 

De beslissing is gevallen; de directie gaat akkoord. Er komt een nieuw communicatieplatform om de bijna 7000 medewerkers te connecteren en meer te betrekken bij het dagelijks beleid. Maar hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk medewerkers meegaan in dit verbindende verhaal? Dat ze goesting krijgen om de nieuwe tool meteen in gebruik te nemen en dat dit gebruik ook duurzaam wordt verankerd binnen de werking van de organisatie. 

Barbara Hartert van Zorggroep Armonea en Rob Swolfs van Woordnatie vertellen welk communicatietraject vooraf ging aan de lancering van deze interne communicatie-app. 

12:15

Hoe stimuleer je psychologische veiligheid en een feedback cultuur? | Joke Oosters
Inspiratie

Resultaten neerzetten zonder dat het ten koste gaat van een individu, van het team of de hele organisatie? Daarvoor is Psychologische Veiligheid nodig. Dat is gebleken uit Project Aristotels, een onderzoek uitgevoerd door Google. Wat is het juist, hoe bouw eraan en welke rol speelt een feedbackcultuur hieraan? Joke Oosters legt uit waarom psychologische veiligheid een "triple win" inhoudt, waarom een feedbackcultuur zo belangrijk is en welke rol interne communicatie hierin kan aannemen. 

Hoe beïnvloedt de kantoorinrichting de manier waarop we communiceren? | John Eyers
Praktisch

E-learning: een game changer voor interne communicatie en employer branding

In gesprek met Sarah Laseure (Xiwa) 

Post-C***** is de hybride manier van werken niet meer weg te denken uit onze samenleving. Levenslang leren nemen we daar graag bij! Deze twee combineren zorgt voor heel wat uitdagingen. Hoe pak je het hele e-learningverhaal aan? Hoe zorg je ervoor dat je investering z’n ROI behaalt? Op welke manier kan het deel uitmaken van je employer branding? En misschien nog belangrijker: hoe motiveer je je medewerkers om de e-learnings met plezier te volgen? Daar zit storytelling zeker voor iets tussen! In deze “in gesprek met” kan je je vurigste vragen stellen over e-learning aan Xiwa. Xiwa is een communicatiebureau gespecialiseerd in visual storytelling vanuit PowerPoint. De Kortrijkse start-up heeft zich reeds bewezen in verschillende presentatie- en videoprojecten bij zowel nationale kmo’s als internationale spelers. 

13:00 Lunch
14:00

De kunst van het verleiden | Koen Thewissen
Inspiratie


Hoe werkt ons brein? Waarom doen slimme mensen soms domme dingen? En wat kan wetenschap ons leren over effectief gedrag veranderen. Aan de hand van de meest recente inzichten uit de gedragspsychologie, geeft Koen je 5 concrete technieken om het gedrag van je collega?s (en van je man, vrouw of kinderen…) via communicatie onbewust te beïnvloeden. 

Diversiteit en inclusie zonder bullshit | Taha Riani
Praktisch


Mensen met elkaar verbinden over de verschillen heen, het loont. Dat kon Taha Riani aan den lijve ondervinden. Het is dan ook zijn missie om te tonen dat inclusie werkt. 
Zijn aanpak? Leer je doelgroep kennen, laat oordelen achterwege en pas je communicatie aan door de focus te leggen op gelijkenissen in de plaats van de verschillen. In de praktijk werkte hij met klanten als Colruyt, Brussels Airport, Unilever, Johnson&Johnsen, BNP Parisbas en veel anderen. Ontdek in deze sessie aan welke cases hij zoal werkte. 

De relatie tussen IT en interne communicatie 
In gesprek met Tom Laureys (Acolad)

"IT komt van Mars, interne communicatie komt van Venus". Dat is vaak het gevoel wanneer beide teams moeten samenwerken op bijvoorbeeld intranet-projecten. Nochtans is een goeie samenwerking cruciaal om tot een mooi projectresultaat te komen. Welke onderlinge misverstanden duiken vaak op bij een samenwerking tussen IT en interne communicatie? En hoe kan je ervoor zorgen dat beiden mekaar beter begrijpen? Als intranet-consultants en -implementators delen we onze ervaringen omtrent wanneer een samenwerking goed lukt, en wanneer niet. En we zijn uiteraard benieuwd hoe jullie zelf de samenwerking met IT ervaren, en wat jullie geleerd hebben doorheen uiteenlopende digitale projecten. 

14:50

De recentste resultaten van de Moodmeter | Katja Werbrouck
Inspiratie

De Moodmeter is een jaarlijks onderzoek dat peilt naar hoe Belgische werknemers de interne communicatie in hun organisatie ervaren. Tegelijkertijd bevraagt het onderzoek de Belgische interne communicatie professionals over de manier waarop zij hun job ervaren en organiseren. Op die manier wordt de evolutie van de interne communicatie op de voet gevolgd. De resultaten van deze studie zijn dan ook een waardevolle benchmark om te vergelijken met de resultaten van je eigen organisatie. Benieuwd? De resultaten worden in primeur voorgesteld.

Het belang van interne communicatie voor employer branding | Ignace Van Avermaet
Praktisch

Employer branding is niet meer weg te denken in de communicatiestrategie van elk zichzelf respecterend bedrijf. De demografische evolutie in België (en daarbuiten) verplicht de bedrijven om zich te profileren als go to employer. Elke goeie employer branding campagne heeft ook intern luik. Eigen medewerkers vormen immers de primaire doelgroep. In deze presentatie geven we enkele voorbeelden van hoe interne communicatie een belangrijke rol speelt in succesvolle employer branding campagnes. 

 Valkuilen bij het gebruik van video voor interne communicatie 

In gesprek met Geert Coppens (Moovly)

Video kan een krachtig en effectief middel zijn voor het communiceren naar medewerkers in de organisatie. Maar video’s zijn niet altijd succesvol. Wanneer kan je video gebruiken voor je interne communicatie? Wanneer is het wenselijk, wanneer beter niet? Welke types video werken het best voor welk soort communicatie? In deze sessie wisselen we ervaringen uit en bespreken we aan de hand van voorbeelden de succesfactoren en valkuilen bij het gebruik van video. 

15:35 Pauze
16:05

De kracht van empathie | Mieke Fonck en Bart De Leeuw
Inspiratie


Wat is het effect van empathie op de interne communicatie en het HR-beleid van bedrijven? The Oval Office en InSites Consulting deden een uitgebreid onderzoek bij 1500 werknemers rond empathie. Wat betekent empathie concreet voor werknemers? Welke impact heeft empathie op hun werktevredenheid, engagement, en de eNPS score? En hoe evalueren ze hun eigen werkgever op het vlak van empathie? Tijdens deze inspiratiesessie geven we je de belangrijkste resultaten mee én kom je te weten hoe je meer empathie in je organisatie en communicatie kan brengen. 

Podcast: hype of valabel internecommunicatiekanaal? | Eva Moeraert
Praktisch


Podcasts zijn al een tijdje bijzonder populair, ook als intern communicatiekanaal. Tijdens deze sessie doet Eva de do's en dont's van podcasting uit de doeken. Daarnaast probeert ze ook een antwoord te geven op de vraag of de podcast een tijdelijke hype is of valabel en blijvend intern communicatiekanaal.

16:45

Connecting the dots voor meer werkgeluk | Griet Deca

Als interne communicatie-expert vervul je een centrale rol binnen jouw organisatie. Je moet dan ook mee zijn met wat in de andere diensten gebeurt. Connecting the dots in de praktijk dus! Als dat lukt, krijgt je werkgeluk een boost. Maar wat als broodnodige informatie zijn weg niet tot bij jou vindt? Wat kan jij dan doen om je werkgeluk niet onder hoogspanning te brengen?
Tijdens haar keynote deelt Chief Happiness Griet Deca tips, technieken, inzichten en humor. 

17:15 Receptie
HR-track Marketing track
Technologie track Organisatie track

Over de sprekers

Korneel Warlop 

Korneel Warlop is Vice President Marketing Europe, Middle-East & Africa bij Barry Callebaut Group, ‘s werelds toonaangevende fabrikant van hoogwaardige chocolade- en cacaoproducten. Hij neemt je bij de hand en legt op een beschrijvende manier stap voor stap uit wat zijn ervaringen zijn na meer dan tien jaar bij leidinggevende wereldbedrijven als AXA, AB InBev en Barry Callebaut te hebben gewerkt.

Wim Vermeulen 

Wim Vermeulen is auteur, documentairemaker, onderzoeker, spreker en communicatiestrateeg. Zijn werk richt zich op onze duurzame transitie en welke rol communicatie daarin speelt. Hij is ervan overtuigd dat het verhaal van de duurzame transitie van onze wereld beter verteld kan worden en dat de bedrijfswereld hierin een cruciale rol te spelen heeft. Daarom draait zijn werk vooral om de vraag hoe bedrijven effectiever en geloofwaardiger kunnen communiceren over hoe zij helpen onze wereld duurzaam te maken. 

Walter Van Hecke

Na gewerkt te hebben aan grootschalige interne communicatieprojecten, richtte Walter in 2017 samen met Tim Bogemans een eigen end-to-end digitale werkplek platform op. Vijf jaar later werken ze voor enkele van de grootste nationale en internationale organisaties. Als mede-oprichter van Involv Intranet zal Walter hun meest cruciale inzichten van de afgelopen jaren delen. 

Joke Oosters

Joke heeft 12 jaar ervaring in het begeleiden van mensen en organisaties als coach, trainer en facilitator. Ze begeleidt transformatietrajecten in organisaties en bedrijven, startend op executive level. Ze begeleidt bedrijven en organisaties naar een menselijke cultuur en wendbare structuur, waarin zelfsturing vaak een middel is om dit doel te bereiken. Joke gelooft dat bedrijven ten dienste kunnen staan van de mens en niet andersom. Ze ziet dat de manier hoe we vandaag met elkaar samenwerken en werken binnen een organisatie gebroken is en wil dit hersteld zien. Haar droom is dat organisaties elkaar optillen en versterken om zo een échte meerwaarde te zijn voor wat de wereld vandaag nodig heeft. Dat alle bedrijven uit de concurrentie gaan en een netwerk vormen om de waarde voor onszelf, onze omgeving en het grotere geheel ten dienste te zijn. Samenwerken vanuit het win win win denken. Dat vraagt om gezonde bedrijven, met gezonde mensen en teams, waar iedereen de werking en samenwerking kan bijsturen. Dat iedereen in een bedrijf of organisatie een job heeft dat hem of haar echt dient. Dat elke werknemer vanuit zijn of haar autonomie en purpose kan werken. 

Koen Thewissen

Koen Thewissen werkte 10 jaar lang als communicatiestrateeg voor het reclamebureau BBDO. Hij is oprichter van de Belgian Advertising School (Thomas More) en van de Sustainable leadership Academy (KU Leuven). Samen met Tim Smits zet hij zijn sinds 2015 zijn schouders onder het communicatiebureau weareDaniel. weareDaniel vertaalt wetenschappelijke inzichten uit de gedragspsychologie in tastbare communicatiestrategieën. Altijd met een focus op effectieve gedragsverandering. weareDaniel werkte in het verleden voor o.a. CM, de Vlaamse overheid, Open VLD, IKEA Zweden en NATO. 

 De olifant is Koen zijn favoriete dier. Na deze sessie zal je begrijpen waarom. 

Taha Riani

Het is Taha’s rotsvaste overtuiging dat inclusie werkt en uitsluiten niet. We reduceren de identiteit van iemand vaak tot één bepaald label. Taha ervaarde dat continu. Het was zijn frustratie hierover die hem tot actie aanzette. Hij wilde af van dat etiket. Op 1 april 2015 lanceerde Taha mvslim.com, een website die de stereotiepe beeldvorming rond moslims doorbreekt door positieve informatie te delen. De site bereikt 10 miljoen mensen per maand en onder meer de New York Times, de BBC en Al-Jazeera nemen de artikels over. Nog datzelfde jaar kwam Allyens er, met dezelfde missie: leer je doelgroep kennen, laat oordelen achterwege en pas je communicatie aan door de focus te zetten op de gelijkenissen in plaats van de verschillen. 

Ignace Van Avermaet

Ignace Van Avermaet is partner bij d-artagnan. D-artagnan is een communicatiebureau met een sterke specialisatie in employer branding. Zo werken ze oa voor Renmans, Orange, Soudal, Unilin, Agristo, Deloite, Mitsubishi, Lotus Bakeries en Pepsico.

Mieke Fonck

Mieke Fonck is employee communication strateeg bij communicatiebureau The Oval Office. Al bijna 10 jaar begeleidt ze bedrijven in hun medewerkerscommunicatie. Van employer branding en rekruteringscampagnes tot change communicatie voor organisaties zoals Actiris, UHasselt, Vandemoortele, Umicore, PSA en veel meer. 

Bart De Leeuw

Bart De Leeuw is strategisch directeur bij The Oval Office. Het realiseren van effectieve communicatie is reeds meer dan 20 jaar zijn doel. Hij werkte reeds campagnes uit in tal van sectoren: van automotive over retail tot banking en media. Zowel aan agentschap zijde bij BBDO als bij merken.

Eva Moeraert

Eva Moeraert is coördinator van het postgraduaat podcasting aan de Arteveldehogeschool en de mede-auteur van het boek ‘Zelf een podcast maken’. Zij maakte radiodocumentaires en reportages voor VRT, maar besloot na het succes van SERIAL haar kans te wagen en zelf podcast reeksen te maken. Ondertussen heeft ze een eigen audioproductiehuis (het audio atelier) en tal van succesvolle podcasts op haar naam zoals Waarom, Wie Was Mama?, Bruto Nationaal Geluk, en de Buffalo Bitches. 

Griet Deca

Griet is Chief Happiness en Stress- en Burn-out coach. Zij maakt werk van welzijn op het werk en werkgeluk via training, coaching, teambuilding en consulting.

Verder is Griet Deca een enthousiaste keynote speaker, webinar host, (enter)trainer en coach. Ze nodigt haar publiek graag uit tot interactieve deelname en learning by doing. Griet gaat het liefst aan de slag met oefeningen, storytelling en gebruikt oneliners die heerlijk confronterend aan het denken zetten. Bij dit alles voegt Griet een ferme scheut humor toe en een gratis glimlachgarantie. 

 

Barbara Hartert

Na een carrière van meer dan 20jaar in de Mediawereld bij oa Roularta Media, Clear Channel, Rossel Group, .. zette Barbara Hartert in 2019 de stap naar de ouderenzorg. Zij is Communication Manager en Perswoordvoerder voor Armonea, een Zorggroep met 85 woonzorgcentra, assistentiewoningen en residenties.

Ze geeft vandaag graag mee hoe de bijna 7000 medewerkers van Armonea, een mix van desk en non-desk medewerkers, sinds dit jaar via 1 enkel communicatieplatform met mekaar in contact staan en hoe dit leidde tot meer betrokkenheid. Want samen zijn we sterkers (en nee dit is geen spellingsfout😉)!

 

Rob Swolfs

Rob lanceerde in 2012 De Woordnatie, een copywriting agency met klanten zoals AXA, Exterioo, Sodexo en WDP in portfolio. Als strategisch copywriter voor verschillende reclamebureaus zette hij de creatieve lijnen uit voor Employer Branding-campagnes bij onder meer Partena en Proximus. Hier en daar werd er zelfs een prijsje gewonnen. Stampte in 2022 communicatiebureau KOLEKTIV agency uit de grond, samen met Creative Director Julien Merlin. Weet dat kleine woorden de grootste impact hebben.

 

Frank De Coster

Frank is communicatie- en onboarding coach en sinds 2016 actief betrokken bij implementaties van Speakap als communicatie-app in de Belgische markt. Hij adviseert en begeleidt bedrijven die op zoek zijn om hun communicatie met de werkvloer makkelijker, mobiel en vooral ook meetbaar te maken.

Wegbeschrijving

Locatie: provinciehuis van Vlaams-Brabant in Leuven.

Adres: Provincieplein 1 - 3010 Leuven

  • Openbaar vervoer
    Het provinciehuis ligt op loopafstand van het trein- en busstation van Leuven. Kom je het station buiten gewandeld, ga dan naar links over het Roger Van Overstraetenplein.
  • Auto
    Rij vanop de E40 de E314 op en neem onmiddellijk afrit 15 richting Leuven centrum. Volg de weg tot aan de Leuvense ring, rij rechts op richting Tienen en Diest. Je rijdt tot voorbij de Tiense Poort. Kies bij het naderen van het provinciehuis de rechterrijstrook en rij door, richting station, tot op het einde. Sla vervolgens voorzichtig rechtsaf en rij stapvoets, met respect voor voetgangers en fietsers die hier je pad kruisen, onder de voetgangersbrug (Roger Van Overstraetenplein) tot aan de spoorweg. Draai nu naar rechts en zet je tocht verder langs de sporen, richting provinciehuis.
    Lees meer over parkeren in het provinciehuis
  • GPS gebruiken?
    Opgelet: soms herkent oudere gps-software het adres "Provincieplein" niet. Voer dan als straatnaam "Tiensevest - kruising met Justus Lipsiusstraat" in.

Met de steun van