Gemeente vonk

Communicatietechnologie slaat niet aan en andere resultaten uit de European Communication Monitor

Het rapport van de jaarlijkse European Communication Monitor werd eerder deze maand gepubliceerd. Het onderzoek peilt naar de status quo en toekomstige trends van het communicatievak in heel Europa. In 2022 stonden diversiteit en inclusie, empathisch leiderschap en communicatietechnologie centraal. Wat blijkt? Er is nog werk aan de winkel.

Diversiteit en inclusie blijven een uitdaging 

Slechts 1 op de 2 respondenten zegt de maatschappelijke trends en discussies rond inclusie te volgen. Eenzelfde aandeel erkent wel dat het onderwerp op de agenda staat in hun land. Dit komt dan ook tot uiting binnen de communicatie-aanpak. 1 op twee zei rekening te houden met leeftijd, etniciteit en gender bij het plannen en uitvoeren van hun communicatie-initiatieven. Andere diversiteitsfactoren zoals socio-culturele status, beperking, politieke en religieuze overtuiging en andere, krijgen minder aandacht. In een hyperdiverse realiteit is er dus nog heel wat ruimte voor verbetering.

Empathisch leiderschap zit in de lift … en dat is goed nieuws 

Sinds de coronapandemie zien we een stijging in empathisch leiderschap. 73,3% van de communicatieprofessionals ervaarde empathisch gedrag van communicatieleiders en de meerderheid (56,7%) stelt dat dit is vermeerderd tijdens de pandemie. Die empathie manifesteert zich vooral in begaan zijn met het persoonlijk welzijn van anderen of in begrip tonen, in de sterktes en limieten van het team aan te tonen en aandacht te schenken en goed te luisteren naar anderen. Die verhoogde empathie wierp ook zijn vruchten af. Het onderzoek toonde een positief verband aan met mentale gezondheid, welzijn én engagement. Laat dit dan ook een pleidooi zijn om meer empathische leiderschapscompetenties en organisatieculturen te ontwikkelen. 

Het implementeren van nieuwe technologieën blijft moeilijk 

Empirische studies toonden eerder al aan dat de implementatie van technologieën in de communicatiesector nog in de kinderschoenen staat. De studie peilde daarom naar de status quo van de implementatie van CommTech. Wat bleek? Slechts een derde (35,5%) van de communicatieprofessionals volgt de ontwikkelingen van CommTech van dichtbij en slechts een kleine meerderheid (55,2%) gelooft ook dat deze technologieën het communicatieberoep écht zullen veranderen. Dat weerspiegelt zich ook in het feit dat slechts 6,2% van de communicatieafdelingen echt al hun activiteiten hebben gedigitaliseerd. Dat heeft weinig te maken met technologische moeilijkheden of menselijke factoren, maar ligt meer aan organisatorische drempels zoals processen die niet klaar zijn voor digitalisatie en niet flexibele structuren of culturen en weinig ondersteuning van IT-departementen. Zeker die eerste twee maken in België een verschil.

Andere resultaten 

Het rapport vertelt verder nog welke drempels de communicatieprofessionals ervaren, geeft je een beeld van salarissen van communicatiemedewerkers over heel Europa en karakteristieken van “uitstekende communicatiedepartementen”. 

Benieuwd welke resultaten er nog uit de ECM kwamen? Lees het volledige rapport hier. 

Bron: Zerfass, A., Moreno, A., Tench, R., Vercic, D., & Buhmann, A. (2022, juli). European Communication Monitor. EUPRERA European Public Relations Education and Research Association. 

Gepubliceerd op  donderdag 28 juli 2022 00:00