Gemeente vonk

Communicatie en corona: wat kunnen we daaruit leren?

Tijdens een boeiend webinar van Kortom presenteerde Eric Goubin de resultaten van zijn onderzoek naar coronacrisiscommunicatie. Hij bevroeg daarvoor zo’n 450 collega’s uit overheids- en socialprofitorganisaties. Onze coördinator Sarah keek mee en bundelt de conclusies die het meest in het oog springen.
  1. De helft van de communicatiecollega’s geeft aan dat ze meer bezig geweest zijn met het strategisch adviseren en coachen van collega’s en management over communicatie. Heel mooi dat die rol tijdens zo’n crisis beter uit de verf komt.
  2. 7 communicatiecollega’s op de 10 geeft aan meer tijd aan interne communicatie te hebben besteed. Maar als knelpunt duikt ook op: er is meer en betere interne communicatie nodig.
  3. 4 op de 10 zegt dat er meer samenhorigheid was tussen collega’s en organisatie tijdens deze crisis. Voor 6 op de 10 communicatiecollega’s blijkt er dus nog nood aan tools en vaardigheden om intern de motivatie en samenhorigheid hoog te houden.
  4. De helft geeft aan dat ze het moeilijk vinden om non-deskmedewerkers te bereiken. Een oud zeer, maar niet onoverkomelijk. Dat bewijzen bijvoorbeeld Scania Parts Logistics en Stad Brugge. Die laatste bewogen hemel en aarde om al hun arbeiders op hun intranet te krijgen.

Meer weten?

Gepubliceerd op  donderdag 9 juli 2020 00:00
Met de steun van