Gemeente vonk

Collega in de kijker: Nathalie Goovaerts

Nathalie Goovaerts is Business Development manager bij European Service Network.

Kernlid zijn van vonk, wat betekent dat voor jou?

Als kernlid kom ik contact met heel wat mensen die raakvlakken hebben met mijn expertise. Het is een leerschool gestoeld op de praktijk. Communicatie is nu eenmaal geen exacte wetenschap, je werkt dagdagelijks met mensen. Daarom vind ik het belangrijk om met de andere leden van vonk ideeën en ervaringen uit te wisselen over wat wel en niet werkt binnen een bepaalde organisatiecultuur. Zo'n momenten zijn bovendien een ideaal moment om een helikopterzicht op te zetten en jouw dagdagelijks werk te analyseren.

Wat houdt jouw job in? In welke context werk je?

Ik werk in een communicatiebureau dat gespecialiseerd is in overheidscommunicatie voor Europese en lokale instellingen. Ikzelf focus me op de Vlaamse markt. Ik teken in op overheidsopdrachten rond communicatie waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor de uitwerking van strategieën. 

Op welke professionele realisatie ben je het meest trots en waarom?

In mijn vorige job was ik verantwoordelijke interne communicatie. Ik ben er toen in geslaagd om een organisatie van 200 mensen tijd- en plaatsonafhankelijk te laten werken. Dat vergde een aanpak waarbij ik heel erg de focus legde op het individu en naar zijn persoonlijk voordeel bij deze switch op zoek ging. Ik spendeerde een klein jaar (!) aan het uitwerken en geven van trainingen zodat mensen zich in die nieuwe cultuur ook goed voelden.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Ik heb het geluk gehad om heel veel mensen tegen te komen die mij goede adviezen hebben gegeven. Twee wil er heel graag delen:

"Onderschat nooit de kracht van herhaling" 

"Verandering kost tijd" 

Een nieuwe aanpak zal niet overgenomen worden doordat je deze gewoon meedeelt. Dit vergeten managers heel erg vaak. Het duurt echt even vooraleer mensen gaan handelen zoals jij verwacht dat ze zouden handelen. De oorzaak kan aan heel veel factoren liggen maar "omdat ze niet willen" is vaak niet de enige reden. Focus dus niet op rotte appels. Vaak brengt het veel meer op om echt te luisteren naar mensen en op hun verwachtingen in te spelen om je doel te bereiken. Dat luisteren vergt tijd, heel erg veel tijd. Wanneer je werkt binnen communicatie heb je met mensen te maken. Mensen percipiëren zaken ieder op hun manier. Het ontwikkelen van een gemeenschappelijk taal is essentieel om iedereen in dezelfde richting te krijgen.

Tot slot: je nam een voorwerp mee op de foto, wat zegt dat over jou?

In mijn handtas zat het boek "Het vooruitzicht'. Het is een nieuwsoverzicht van wat er volgens de VRT redactie in 2016 allemaal op ons af ging komen. Dit is een boek over de actualiteit, geschreven eind 2015, waarbij mensen die dagdagelijks met nieuws bezig zijn de tijd namen om genoeg achtergrond aan nieuwsfeiten toe te voegen. Op die manier konden ze voorspellingen doen over wat er nieuws ging zijn in 2016. 

Wanneer je de tijd neemt om af en toe het werk vanuit een helikopterperspectief te bekijken, is het gemakkelijker om prioriteiten te stellen en vooruitgang te boeken. Dit tracht ik ook regelmatig te doen, in mijn werk maar ook daarbuiten. Dit zorgt ervoor dat ik zaken gedaan krijg zonder de focus te verliezen.

Gepubliceerd op  vrijdag 7 oktober 2016 00:00

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van