Gemeente vonk

Collega in de kijker – Marleen Vanheel

Marleen Vanheel is communications manager bij MSD Belgium. Taal en in het bijzonder het Nederlands heeft haar altijd geboeid. Al 30 jaar werkt ze met veel passie en toewijding voor MSD Belgium & Luxembourg, een biofarmaceutisch bedrijf.

Wat is jouw grootste drijfveer om te werken in interne communicatie?

Interne communicatie is meer dan het uitzenden van mails, het gaat over verbinding. Het boek Strategisch Verbinden vind ik daarvoor bijzonder interessant. Ik gebruik dat nog altijd als leidraad doorheen mijn projecten, strategieën en initiatieven om engagement te genereren. Zoals de titel het zegt, gaat interne communicatie voor mij over strategisch verbinden en over mensen met elkaar connecteren. Zeker in covid-19-tijden is dat geen gemakkelijke opdracht, omdat je elkaar niet meer fysiek kan ontmoeten. Face-to-facemeetings zijn bij ons momenteel echt tot een minimum beperkt. Dan moet je creatief gaan nadenken over hoe je met mensen in verbinding kan treden. Dit kan bijvoorbeeld door te zoeken naar de geschikte communicatiekanalen die ook aanslaan bij de mensen. Het is daarnaast ook belangrijk dat je samen met het leadershipteam of het management gaat communiceren, zodat de mensen zich ondersteund voelen door de directie. Ik kan verbinden, maar heb natuurlijk wel de inzet en input nodig van de directie en in het bijzonder van onze CEO. Deze samenwerking is cruciaal voor mij.

Op welk initiatief ben je het meest trots?

Sinds 2014 organiseren we de ‘MSD Gives Back Days’, vrijwilligersdagen. Die stonden vroeger bekend onder de slogan ‘what we do matters’. Die dagen zijn echt uitgegroeid tot een jaarlijkse activiteit waar iedere collega reikhalzend naar uit kijkt. Bij MSD mogen werknemers jaarlijks aan vrijwilligerswerk doen onder werktijd en daar wordt gretig gebruik van gemaakt. We kiezen telkens voor die vorm van teambuilding en sociaal engagement omdat het zich inzetten voor lokale en sociale projecten de teamspirit bevordert. Aan de andere kant zijn die sociale organisaties ook steeds blij met ons bezoek, want het resultaat mag er telkens wezen als er 180 tot 200 werknemers hun handen uit de mouwen steken.
Ook in coronatijden hebben we de Gives Back Days kunnen organiseren, mits het nodige warm maken van onze mensen. Dat vroeg gerichte communicatie, sterke planning en het creëren van een veiligheidsgevoel. Dat is nu al 2 jaar op rij een verademing voor onze collega’s, we zijn er telkens in geslaagd om tussen twee golven in, de mensen samen te brengen om de handen uit de mouwen te steken. Dat is iets waar ik bijzonder fier op ben. Het initiatief blijft ook trouw aan onze missie: als farmaceutisch bedrijf willen we levens redden en verbeteren. Dit initiatief zet dat om in concrete acties en toont zeker nu ook aan hoe weerbaar en veerkrachtig onze organisatie en haar mensen zijn.

Een ander project waar ik nog trots op ben, is de MSD Belux radio, een initiatief dat we zijn opgestart om in de pandemie te blijven connecteren met onze mensen. De medewerkers kunnen om de 2 maanden, 60 minuten luisteren naar de MSD radio via een link op een centraal online platform. Ze kunnen zelf nummers aanvragen en opdragen aan bepaalde collega’s met een persoonlijke boodschap. De muziek wisselen we af met interviews met collega’s die met een interessant, professioneel project bezig zijn. De gespreksonderwerpen worden vaak aangereikt door de mensen zelf. De medewerkers kunnen er live naar luisteren en in de chatbox commentaren achterlaten. Dat project heeft veel succes gehad en als kers op de taart hebben we afgelopen jaar in december een studio uitgebouwd op het kantoor. De mensen die op kantoor waren konden even langsgaan, en de mensen thuis konden via hun pc “live” volgen. Er was een kerstman aanwezig en we hebben ook de CEO uitgenodigd om zijn eindejaarsboodschap te vertellen.

Naar welk project kijk je uit?

Ik ben nu volop bezig met een nieuw project: ‘the right to disconnect’. We merken dat hoe langer die pandemie duurt, des te moeilijker het wordt voor de collega’s om hun ‘work-life balance’ te onderhouden, zowel emotioneel als fysiek. Dat eist zijn tol, dat voortdurend telewerken. Het doet de werk- en privégrenzen vervagen.
De mensen zijn permanent online te bereiken en dat weegt op hun mentale en fysieke gezondheid. Samen met ons directiecomité hebben we besloten dat een halt toe te roepen met dit project. ‘The right to disconnect’ is gebaseerd op 1 groot principe, namelijk dat iedere werknemer het recht heeft om te deconnecteren en niet meer hoeft te werken buiten de “normale” werkuren. Die wordt hiervoor niet gepenaliseerd en de collega’s respecteren op hun beurt ook de deconnectie van anderen. Dat alles gebeurt uiteraard in grondig overleg met de teams en het bedrijf. We voeren dit in om duidelijk te maken dat de medewerkers niet permanent ter beschikking hoeven te staan. Intussen ligt alles al klaar, het project moet enkel nog uitgerold worden. Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Welk advies kan je meegeven aan je collega’s?

Zorg dat je werk niet gereduceerd wordt tot simpel klaarmaken en uitsturen van e-mails. Interne communicatie gaat om de strategie van een bedrijf. Je vertaalt de missie, visie en waarden naar de mensen, je neemt de medewerker mee in het verhaal. Daarbij is een goeie storytelling belangrijk zodat de mensen zich verbonden voelen met het bedrijf en zich gesteund voelen door het bedrijf.

Hou daarnaast de vinger aan de pols en zorg ook dat je niet in isolement werkt, zoek samenwerking en ga ook eens je oor te luister leggen bij je collega’s om te weten wat er leeft en signaleer dat dan. Zo wordt het echt een wisselwerking.

Gepubliceerd op  maandag 24 januari 2022 00:00