Wat is voor jou de grootste drijfveer om te werken in interne communicatie?
Ik kom met veel collegas in contact, liefst met zo veel mogelijk. En voor verbinding zorgen, dat vind ik ook belangrijk. Ik ken Toerisme Vlaanderen natuurlijk al goed, zowel de Belgische collegas als de collegas in het buitenland. Toerisme Vlaanderen heeft namelijk kantoren in het buitenland waar ik vroeger veel contact mee had toen ik nog in Nederland werkte. Ik heb zon 9 jaar op de persdienst gewerkt van Toerisme Vlaanderen in Den Haag. Met die mensenkennis dacht ik: misschien heb ik wel het goede profiel om zowel de mensen van het hoofdkantoor als de mensen in het buitenland te connecteren, te motiveren en te enthousiasmeren.
Op welk initiatief ben je het meest trots?
In januari 2021 ging ik een nieuwe uitdaging aan; de overstap naar interne communicatie. In deze uitdaging zag ik een kans om mijn redactionele, communicatieve en planningsvaardigheden ten volle aan te wenden en verder aan te scherpen. Veel was nieuw: een nieuwe hub, nieuwe taken en nieuwe collegas. Daarnaast moest ik me de nieuwe communicatietools als Teams en de Sharepoint intranetomgeving eigen maken. Dat is allemaal aardig gelukt, mede dankzij de steunen het geduld van mijn collegas Yasmine en Lien. Om maar te zeggen; wie flexibel en gemotiveerd is, kan altijd een andere weg inslaan.
Natuurlijk was er ook de coronacrisis waardoor collegas verplicht werden zoveel mogelijk thuis te werken. Tijdens die periode won interne communicatie aan belang en waarde en het was fijn vast te stellen dat Toerisme Vlaanderen in tijden van corona, in interne communicatie blijft investeren. Zeker ook in tijden van grote veranderingen - de implementatie van een nieuwe structuur en een nieuwe strategie – is het belang van interne communicatie nog duidelijker gebleken. Meer collegas deden ook op ons een beroep om hen bij hun communicatie te ondersteunen. Ook de leuke babbel aan de koffieautomaat wordt door veel collegas nog altijd hard gemist, maar met enkele initiatieven hebben we hieraan proberen te verhelpen. Zo creëerden we een virtuele Teams-koffiebar en plaatsen we iedere maand een collega in de kijker. Dat laatste format was ook een manier om nieuwe collegas die tijdens de coronaperiode bij Toerisme Vlaanderen aan de slag gingen en die we fysiek nog niet hadden ontmoet, te leren kennen. In deze veranderlijke (corona)tijden hadden ook wel wat collegas last van informatie overload. Om dit tegen te gaan bouwden we een informatiesegmentering in. Zo kunnen collegas bijvoorbeeld zelf kiezen over welke onderwerpen ze een dagelijkse of wekelijkse geautomatiseerde nieuwsbrief wensen te ontvangen.
Zijn er naast die successen nog drempels waar je tegenaan loopt?
Het beheersbaar houden van informatie en het vinden van een goede balans blijven een uitdaging. We blijven ook op zoek gaan naar ideeën om de nood aan verbondenheid te stimuleren en denken al aan het moment wanneer telewerk zal worden afgebouwd en iedereen naar de werkvloer zal terugkeren. Het hybride werken zal ons ongetwijfeld voor nieuwe uitdagingen plaatsen.
Zijn er projecten waar je naar uitkijkt?
Ik kijk enorm uit naar onze eerste fysieke personeelsvergadering. Daar kijkt iedereen wel naar uit denk ik. En dan zouden ook de collegas uit het buitenland voor de eerste keer in twee jaar ook komen. Hopelijk kan dat dit jaar nog gebeuren.
Heb je tot slot nog een gouden tip voor je collegas?
Wees bereikbaar, moedig collegas aan om over hun project(en) te communiceren en streef ernaar iedereen van het bedrijf of de organisatie aan bod te laten komen. Dat zal het gevoel van betrokkenheid zeker ten goede komen.