Gemeente vonk

Checklist: zit je project nog op het juiste spoor?

Tijdens de zomerperiode vertragen de meeste projecten in organisaties. Hét moment om eens na te gaan of jouw projecten nog op het juiste spoor zitten. Vonk-kernlid en organisatiepsychologe Charis Libotton stelde deze checklist samen die je helpt om kritisch stil te staan bij je projecten en de bijbehorende interventies.

Stuur de aanpak en de interventie van je projecten bij als…

1. … je van ‘de gebruiker’ uitgaat

Want ‘dé gebruiker’ bestaat niet. Mensen zijn minder rationeel dan we zouden willen, de gebruiker reageert vaak anders dan we voor ogen hadden. Daarnaast is niet elke gebruiker hetzelfde, niet elke organisatie heeft dezelfde medewerkers, niet elke medewerker is hetzelfde. Te veel aspecten uit de persoonlijkheid, de waarden en de motivatie van mensen, de interactie tussen mensen, de context, … beïnvloeden het gedrag. Om effect te hebben moet je een extreem grondige analyse van de doelgroep maken.

2. … je het echte probleem niet aanpakt

Vaak pakken projecten niet het echte probleem aan, maar eerder aspecten of gevolgen van een probleem. De echte uitdaging lijkt vaak zo complex dat het verleidelijk is om te investeren in die dingen die beheersbaar lijken. In plaats van te werken aan een klantgerichte attitude kies je voor een opleiding klantgericht telefoneren waarin collega’s simulaties doen of geef je iedereen een mok met instructies over ‘hoe beantwoord je de telefoon?’. Deze interventies kunnen wel, maar je wacht er best mee tot in een latere fase. Eerst moet je het probleem analyseren, het doelgedrag bepalen en inzetten op de overtuigingen en de motivatie van mensen.

3. … het alleen maar leuk is

Natuurlijk is het fijn om na te denken wat we allemaal kunnen doen: een spel ontwikkelen, een chatfunctie toevoegen, een wedstrijd organiseren, … Lastiger is het om te beslissen zulke interventies te schrappen wanneer we durven in te zien dat ze niet bijdragen tot het bereiken van het doel. Of dat er betere manieren zijn om dat doel te bereiken. En spijtig genoeg zijn die betere (lees: effectievere) manieren soms echt saai. Stel jezelf bij alles de vraag: ‘draagt dit bij tot het bereiken van het doel?’ Of nog beter: ‘gaan we hiermee (alleen) het doel bereiken’?

 Als interventies alleen maar leuk zijn en niet bijdragen tot het bereiken van het doel, durf ze dan te schrappen.

Als interventies alleen maar leuk zijn, maar niet bijdragen tot het bereiken van het doel, durf ze dan te schrappen.

4. … je chocolade op broccoli giet

Chocolade op broccoli gieten, dat wil zeggen: iets wat niet zo aantrekkelijk is, aantrekkelijker maken. Door bijvoorbeeld spelelementen toe te voegen. We denken dat we zo “onze collega’s wel kunnen meekrijgen”. Wat dacht je? Dat de collega’s jou niet doorhebben? De kans is groot dat hierdoor (al dan niet zichtbare) weerstand ontstaat, waardoor je eigenlijk nog verder van huis bent dan voor de interventie. Zijn er dingen die de medewerkers kunnen ervaren als ‘chocolade op broccoli’? Schrap ze dan.

5. … je zinloze informatie stuurt

Informatie geven kan natuurlijk zinvol zijn. Maar we zien vaak dat campagnes zinloze informatie de wereld in sturen. Zinloze informatie is informatie die niet nieuw is voor het doelpubliek. Zo weten we best wel dat plastic wegwerpbekers niet goed zijn voor het milieu, dat een helm op de werf verplicht is, ... Zinvolle informatie is ‘nieuw’ en zorgt ervoor dat mensen bijleren. Bijvoorbeeld: “Met deze spoelknop verbruik je 6 liter om het toilet door te spoelen, met deze andere 3 liter.”

Zit jouw project nog op het goede spoor? In welke mate kan je je plan behouden? Wat ga je herbekijken? Laat het ons zeker weten in de reacties.

Meer weten over psychologische inzichten die je kunnen helpen bij je job?

Schrijf je dan in voor de Opleiding Psychologie voor communicatiemedewerkers

Gepubliceerd op  donderdag 25 juli 2019 08:00

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van