Gemeente vonk

Boek: Trots! (Peter s'Jongers)

Organisaties besteden steeds meer aandacht aan hun employer brand en employee experience. Ze willen trotse medewerkers. Maar hoe stimuleer je dat? Het boek Trots! van Peter s’Jongers laat je achter de schermen kijken van Protime, een bedrijf dat hier al 25 jaar heel bewust op inzet. Met bruikbare, inspirerende tips om zelf aan de slag te gaan.

Peter s’Jongers, auteur van het boek Trots!, is CEO en medeoprichter van Protime. Sinds 25 jaar is Protime een internationaal groeibedrijf dat vandaag 250 trotse medewerkers telt.

Voor Peter ligt het bewust en blijvend inzetten op de bedrijfscultuur aan de basis van dit succes. In zijn boek deelt hij zijn inzichten, aanpak en heel concrete tips.

Bedrijfscultuur is een strategisch doel

De ondertitel van het boek luidt "Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel is". Wat de auteur meteen ook nuanceert: "een goede, zelfs béste werkgever zijn, is een strategisch doel". Met de bedrijfscultuur als motor om dat te bereiken.

Een sterke employer brand als resultaat

Peter koppelt bedrijfscultuur ook bewust aan de strategische doelen van het bedrijf. Eén van de strategische pijlers van Protime is "wij willen een Great Place to Work® zijn".

Een goede werkgever waar mensen graag werken. Met Protimes die trots zijn om deel uit te maken van dit groeiverhaal. Hierdoor heeft Protime ook een sterke Employer Brand. Talent komt spontaan naar hen toe.

Werken aan engagement

Voor de auteur kan elk bedrijf ‘sexy’ zijn. En is elke nieuwe medewerker van bij de start geëngageerd. Peter stelt zich dan ook de vraag waarom medewerkers dat engagement dan gaandeweg verliezen.

Volgens hem komt dat omdat een aantal zaken voor hen niet scherp genoeg zijn. Dat moet de focus zijn wanneer je werkt aan cultuur.

Cultuur is bij Protime geen bijkomstige HR-aangelegenheid maar een belangrijke medeverantwoordelijkheid van elke medewerker. Die kunnen hier bewust aan bijdragen als een aantal zaken voor hen heel scherp zijn.

Heel concreet

Het boek beschrijft zeker niet alleen waarom het trotse medewerkers belangrijk vindt. Je krijgt zeker ook een duidelijk zicht op wat ze precies doen en hoe ze dat aanpakken. Met een aantal heel concrete acties zoals

  • scherpe doelen
  • een traject naar nieuwe waarden
  • de bedrijfsleider als radertje in het geheel in plaats van bovenaan
  • een zo licht mogelijk organigram met kleine teams van maximum 10 medewerkers
  • een missie en visie voor elk team, begeleid door een externe, objectieve persoon
  • meer en voortdurend evalueren
  • sterk leiderschap
  • een team health check
  • data inzetten voor medewerkers

Waarom moet je dit boek lezen?

  1. Je vindt in dit boek heel wat inspiratie om aan trots te werken binnen je organisatie, afdeling of team.
  2. Want hoewel de insteek van het boek ‘de organisatie’ is, kun je er als afdelings- of teamhoofd ook nuttige elementen uithalen.
  3. En dat hoeft niet noodzakelijk met een grote, radicale verandering. De eerste tip in de tiplijst achteraan in het boek is trouwens ook niet voor niets: "Verbeter iets dat bestaat. Bijna alles kan verbeterd of aangepast worden."
Gepubliceerd op  dinsdag 5 november 2019 00:00

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van