Over het boek
Interne communicatie als strategische verbinder
Vandaag is interne communicatie meer dan ooit uitgegroeid tot een strategisch beleidsinstrument binnen organisaties dat medewerkers op alle niveaus moet verbinden en engageren. In deze bizarre tijd van lockdown, technische werkloosheid en wijdverspreid thuis- en telewerk wordt die rol van strategische verbinder van interne communicatie nog belangrijker, zeker wanneer mensen binnenkort opnieuw in het nieuwe normaal aan het werk gaan volgens de regels van physical/social distancing.
Helder en duidelijk het waarom uitleggen
De inzichten uit dit boek zullen hier ongetwijfeld verhelderend zijn: we worden immers wakker in een nieuwe wereld, ook op vlak van interne communicatie. We zullen onze medewerkers helder en duidelijk het waarom moeten uitleggen, de reden van ons bestaan als organisatie, onze purpose moeten benadrukken.
Welzijn staat centraal
Daarbij staat het welzijn van de medewerkers centraal: niet alleen voor hun persoonlijke veiligheid, maar ook voor het heropstarten van werken in teamverband. Veel mensen waren de afgelopen weken en maanden zeer geïsoleerd en op zichzelf bezig. Vaak moesten ze werken met kinderen om zich heen die ze ook moesten begeleiden bij hun schoolwerk. De tone of voice wordt erg belangrijk: de tijd van de goednieuwsshow en de corporate talk ligt achter ons.
Menselijke aanpak ondersteund door digitaal
De menselijke aanpak en de manier waarop we onze collegas kunnen engageren en motiveren wordt nog belangrijker en kan/zal ondersteund worden door meer en meer digitale toepassingen. Die digitale toepassingen zijn er én ze werken, dat heeft deze quarantaine-tijd ons geleerd. Met dit boek wil vonk ernaar streven om interne communicatie de plaats te geven die ze verdient, als strategisch beleidsinstrument dat mee het succes van organisaties in de toekomst bepaalt.
Van interne bedrijfsjournalist tot strategisch verbinder
Dit boek onderzoekt de echte toegevoegde waarde van interne communicatie. Het bestaat uit 3 delen: een terugblik op de evolutie van deze jonge beroepsactiviteit, de huidige fundamenten en verzuchtingen van organisaties op vlak van interne communicatie, en een kijk op de toekomst van interne communicatie. Dit boek verschaft professionals én alle mensen die geïnteresseerd zijn in de omgang met mensen en de werking van organisaties inzichten en hefbomen om straffer te communiceren met medewerkers binnen de eigen organisatie.
Bekijk de inhoudstafel van het boek
Bestel het boek
Ben je lid van vonk? Dan krijg je korting: je betaalt maar 22,50 euro.
Geen lid? Dan kun je het boek uiteraard ook bestellen. Dan betaal je 24,99 euro.
(Prijzen incl. 6% btw en verzendingskosten.)
Webinar Strategisch verbinden
We stelden dit boek voor tijdens een webinar. Pieter Vanderhaegen, uitgever bij Borgerhoff & Lambrigts, ging daarin in debat met auteur Peter Op de Beeck en Saskia Van Uffelen, Corporate Vice President Benelux van IT-bedrijf GFI, over de uitdagingen van interne communicatie tijdens de coronacrisis en erna.