Gemeente vonk

Boek: Digitale nieuwsbrieven (Kristof D’hanens)

Wil je een digitale nieuwsbrief inzetten voor je interne communicatie? Of heb je er één, maar zit er wat sleet op de formule en wil je die nieuw leven inblazen? Het boek 'Digitale nieuwsbrieven' van Kristof D’hanens zit tjokvol tips voor goede nieuwsbrieven die je publiek graag leest.

Over dit boek

“Zie dit boek als een plakboek”, schrijft Kristof D’hanens in zijn inleiding. Als oprichter van I Like Media, een collectief van freelance communicatietrainers, heeft hij zelf al meer dan 15 jaar ervaring met nieuwsbrieven maken. De geknipte persoon dus om dit boek te schrijven in samenwerking met Kortom voor Politeia.

Het doel van dat “plakboek” is vooral inspiratie bieden met onderzoek – 116 communicatieverantwoordelijken bij overheden en social profit gaven hun input –, tips van ervaringsdeskundigen en goede voorbeelden. En daar is Kristof D’hanens wonderwel in geslaagd: hoewel ik ook al 4 jaar de nieuwsbrieven van vonk maak, heb ik heel wat ideeën opgedaan over hoe ik die verder kan blijven verbeteren.

Inhoud

De opbouw van het boek volgt een stappenplan: van “vooraf nadenken” over waarom je met een nieuwsbrief zou beginnen, de strategie bepalen, de creatie (vormgeving en teksten schrijven), verzending en tot slot statistieken analyseren.

Principes voor een goede nieuwsbrief

Omdat de meeste nieuwsbrieven nu eenmaal naar het grote publiek (kunnen) gaan, bevat het boek alleen voorbeelden over externe communicatie. Maar de principes voor een goede nieuwsbrief blijven natuurlijk dezelfde, of je die nu intern verstuurt of aan de buitenwereld.

Waarom een nieuwsbrief?

Het hoofdstuk over strategie staat stil bij wat je wil bereiken met je nieuwsbrief. Een belangrijke kwestie om over na te denken. Want het antwoord bepaalt de stijl, inhoud en manier van aanpak. Concreet voor interne communicatie kan zo’n doelstelling bijvoorbeeld zijn:

  1. Elke week een samenvatting geven van het nieuws op het intranet
  2. Regelmatig een stand van zaken geven over de voortgang van een veranderingsproces
  3. De betrokkenheid van de medewerkers verhogen

Een nieuwsbrief die vooral meer betrokkenheid wil creëren, zal heel andere artikels brengen en een andere lay-out vragen dan één waar je een samenvatting van het intranet geeft.

Mailen naar iedereen?

Het hoofdstuk over adressen verzamelen lijkt er aanvankelijk één waar je als interne communicator niet veel aan hebt. Want je hebt toch alle e-mailadressen van de medewerkers? En je mag daar naar hartenlust naar mailen? Of niet? Toch boeiende lectuur en stof tot nadenken dus, want wat mag en wat niet?

Beslis je om standaard iedereen in de organisatie elke nieuwsbrief te sturen? Of ga je segmenteren? Is het wel een goed idee om die samenvatting van het nieuws op het intranet naar elke medewerker te sturen, ook wie die berichten elke dag al leest? Alvast dit: wanneer je een programma zoals Mailchimp gebruikt, dan moet je de uitschrijfknop onderaan laten staan.

Checklists voor heerlijk heldere nieuwsbrieven

In de hoofdstukken over lay-out en teksten schrijven vind je onder meer handige checklists voor een goede tekstopmaak en heerlijk heldere nieuwsbrieven en de principes van een goede onderwerpregel en call to action. Het zijn maar enkele van de elementen die je nieuwsbrief succesvol maken.

En dan is je nieuwsbrief dan klaar voor verzending? Ja, maar vergeet niet te testen! En hoe vaak ga je je nieuwsbrief versturen? Uit het onderzoek van Kortom en I Like Media blijkt dat 43% elke maand een nieuwsbrief uitstuurt, en 26% elke week. Bij vonk volgen we een middenweg: minstens 1 keer per maand, maar eerder om de 3 weken. Zo krijg je eens vaker een nieuwsbrief maar houden we die wel korter, met ongeveer 3 items.

Analyseren kun je leren

Hoewel ik het zelf heel interessant vind om in de statistieken van onze nieuwsbrief te gaan snuffelen, deelt lang niet iedereen die mening.

In het laatste hoofdstuk ‘Statistieken analyseren’ lees je dat liefst 1 op de 5 deelnemers aan het onderzoek van Kortom en I Like Media die nooit bekijkt of er geen toegang toe heeft. En nog eens zoveel deelnemers zeggen dat ze die maar één keer of een paar keer per jaar bekijken. Daar kijk ik toch van op. Gelukkig zegt ook 4 op de 10 dat ze die binnen de week na verzending bekijken.

Zou een afkeer van al die cijfers aan de basis ervan liggen? Of komt het omdat ze niet goed weten hoe ze die cijfers moeten interpreteren? In elk geval: die statistieken zijn niets om bang van te zijn. Kristof D’hanens legt je haarfijn uit wat al die cijfers betekenen, hoe je ze moet interpreteren en hoe je ze slim kan gebruiken om je nieuwsbrief nóg beter te maken.

Waarom moet je dit boek lezen?

  1. Het zit tjokvol tips en getuigenissen van collega’s uit het werkveld: hoe pakken zij hun nieuwsbrief aan?
  2. Het is heel behapbaar geschreven en praktisch van insteek.
  3. Een boek om te lezen en te herlezen telkens als je een vers shot inspiratie voor je nieuwsbrief kan gebruiken.

Kristof D’hanens, Digitale nieuwsbrieven, Politeia, Brussel, 138 p.

Foto: Publiek Centraal

Gepubliceerd op  donderdag 21 februari 2019 08:00
Met de steun van