Gemeente vonk

Boek: Berg de trukendoos op en communiceer weer mensgericht (vonk)

Marketing, en bij uitbreiding alle vormen van bedrijfscommunicatie, zou moeten gaan over het beter begrijpen van de behoeften van mensen. En op basis van die behoeften een relatie aangaan, en mensen helpen die behoeften te realiseren of angsten te bedwingen of reduceren. Deze uitdagende visie op (marketing)communicatie, hoorde Erwin Van Overloop, directeur bij vonk, op de voorstelling van het boek ‘Act Human’.

Link met interne communicatie

Als interne communicatieprofessional kan deze visie heel wat inspiratie bieden. Want ook in ons vak gaat het over connecteren met collega’s, leidinggevenden, met het bedrijf waarvoor je werkt. Bij vonk hebben we dat vertaald in ‘strategisch verbinden’.

Weeffouten en chaos

Act Human is van de hand van Karel Demeester, Sarah Steenhaut en Jan Callebaut. Deze drie door de wol geverfde marketeers zagen vanuit hun ervaring dat er weeffouten zitten in de manier waarop bedrijven aan marketing – en bij uitbreiding aan communicatie – doen. Fundamentele veranderingen zoals de digitalisering, de klimaatuitdagingen, en uiteraard de huidige covid-pandemie, hebben chaos gebracht. Niemand lijkt nog te weten hoe we met elkaar moeten of kunnen communiceren.

Trukendoos?

Het marketingvak boette in de loop der jaren aan respect en geloofwaardigheid in bij het grote publiek, schrijven de auteurs in hun inleiding. De man in de straat associeert ‘marketing’ vooral met een trukendoos. En de marketeer zelf verviel in het technologische aspect van zijn rol.

Ook interne communicatoren lopen het risico om alleen naar de technische kant van hun vak te kijken en te veel belang te hechten aan tools als mirakeloplossingen. En managers denken vaak dat een veranderprogramma moet ‘verkocht’ worden aan de medewerkers. Te weinig staan we stil bij wat de mensen eraan hebben, wat zij ervan vinden, hoe het hen kan helpen om hun werk beter te doen, of beter samen te werken.

Relatie centraal

Met het boek Act Human willen de auteurs de menselijk relatie weer centraal stellen. Want volgens hen gaat een mens altijd op zoek naar relaties, met elkaar, maar ook met merken en bedrijven. En het aangaan van die relaties, daar moet volgens hen marketing – en dus ook communicatie – over gaan.

Hoe doe je dat?

Marketing is mensen keuzes aanbieden, vinden de auteurs. Het draait om elkaar te inspireren met krachtige en betekenisvolle verhalen. Marketing is mogelijkheden bieden om mensen met elkaar te verbinden en contact te laten leggen.

Customer en employee journeys uittekenen kan daarbij helpen. Maar zo’n journey is niet louter een manier om van a naar b te gaan, van interesse naar aankoop. Vaak ontbreekt het relationele element, waarom de consument of medewerker met jou in zee zou gaan. Daarop moet worden ingezet. En de digitale technologie is hierbij geen doel, maar een middel om inzichten te krijgen, en zo die relatie te versterken.

Waarom moet ik het boek lezen?

Met Act Human nemen de auteurs je mee in hun visie op marketing als een bouwer van relaties tussen mensen. Ze duiden welke conceptuele overwegingen hiervan aan de basis liggen en hoe ze dit in praktijk brengen. Tot slot schetsen ze welke gevolgen dit heeft voor het profiel van de marketeer/communicator, de bedrijfscultuur en onze manier van samenwerken.

Meer weten?

  • Meer weten over dit boek? Bekijk de website
  • Benieuwd wat vonk te vertellen heeft over strategisch verbinden? Bekijk het hier
  • Vond je dit artikel interessant? Ben je op zoek naar meer inspiratie voor interne communicatie? Word dan lid van vonk, het grootste netwerk voor interne communicatie van België.
Gepubliceerd op  woensdag 10 februari 2021 00:00