Hou talent aan boord
Gelukkige medewerkers zijn trouw aan je merk, vallen minder uit en zijn je beste ambassadeurs, zelfs al zijn ze ondertussen elders aan het werk. In een wereld waarin talenten schaarser worden doe je er dus goed aan om de band met de medewerkers te versterken.
Inzetten op employee centricity (de medewerker centraal), employee engagement (de betrokkenheid van de medewerker) en employee experience (aansluiten op dromen, energie en beleving van medewerkers), lijkt vooral een zaak van Human Resources. Maar ook wij kunnen hier iets mee vanuit interne communicatie!
De trap van Quirke
We hebben een prachtig model om te werken aan betrokkenheid en verbondenheid van medewerkers: de trap van Quirke. We zetten dit model vooral in bij verandercommunicatie. De trap vertrekt vanuit de vraag: wat wil je met communicatie bereiken en hoe doe je dat dan? Het model zet die ambitie uit ten opzichte van de interactiviteit van je communicatie.
Verbonden hoger dan betrokken
Op de tweede hoogste trap staat zich betrokken voelen – engagement dus! Op de hoogste trap staat zich verbonden voelen – het resultaat van een positieve employee experience! Verbondenheid staat dus nog iets hoger dan betrokkenheid. Hieruit kun je besluiten dat wie zich met de organisatie verbonden voelt, zich ook betrokken voelt. Of: door in te zetten op employee experience, krijg je er automatisch employee engagement bij.
Zet in op interactie
Door meer in te zetten op interactie creëer je dus meer betrokkenheid en verbondenheid. Dit houdt in dat we als internecommunicatieprofessional vaardigheden moeten inzetten of verwerven voor het ontwerpen en/of faciliteren van
- overlegmomenten
- workshops
- debatten
- tweegesprekken
- co-creatiesessies