Gemeente vonk

Artificiële intelligentie schrijft leesbare content

De chatbots waar we enkele weken geleden naar verwezen, blijken maar het tipje van de ijsberg. Onder de waterlijn loert artificiële intelligentie (AI), klaar om heel wat taken van mensen over te nemen. En dat geldt ook voor communicatie, zelfs voor het schrijven van content. Erwin Van Overloop deed de test.

De dagbladsector in de Verenigde Staten experimenteert al een tijdje met AI. Instituten zoals The New York Times, Associated Press, Reuters en de Washington Post gebruiken AI om teksten te schrijven. Voorlopig blijft het beperkt tot heel geformatteerde teksten zoals sportuitslagen, maar stilaan slaagt AI erin om ook meer creatieve teksten te leveren.

AI schrijft veel sneller

Aan de basis ligt de ‘natural language generation’-technologie (NLG), een softwareproces dat op basis van data een geschreven verhaal creëert. Zoals in elk geautomatiseerd proces moet in NLG eerst bepaald worden wat de gewenste output is, in dit geval wat het contentformat is.

Elk type content, of het nu een socialmediapost, een financieel verslag of poëzie is, heeft immers een unieke structuur en schrijfstijl. Dat moet eerst geprogrammeerd worden. Ook de data moeten een eenduidig structuur hebben.

Volgens een blogpost van Forbes kunnen organisaties die een NLG-oplossing uitrollen duizenden contentstukken produceren in een fractie van de tijd die het mensen zou kosten om elk stuk apart te schrijven.

Moeten we voor onze job vrezen?

De blog Search Engine Journal tempert de doemscenario’s waarin robots alle werk overnemen. Ook al wordt de technologie steeds gesofisticeerder, mensen zullen altijd de overhand hebben. Search Engine Journal haalt drie redenen aan:

  1. Robots kunnen de ‘human touch’ niet repliceren. Een goed verhaal drijft op emoties. Een robot kan feiten en cijfers op een rijtje zetten en er zelfs een samenhangend geheel van maken, maar emotie en spanning krijgt het niet in een artikel.
  2. Robotgenerated content is duur en de technologie vaak niet publiek. Dat is het geval voor Heliograf, de oplossing van The Washington Post. Voor de andere oplossingen die de blog citeert, moet de prijs aangevraagd worden.
  3. Een lezer kan zich niet vereenzelvigen met een robot. AI heeft immers geen mening, geen voorkeuren of herinneringen. Bovendien kunnen ze zich niet in de plaats stellen van hun lezers, toch wel de voornaamste vaardigheid van een schrijver.

Waarvoor kun je AI dan wel gebruiken?

Een mogelijke toepassing zit bij de geautomatiseerde massamailings. Wellicht kan AI helpen om dergelijke mailings verregaand te personaliseren. De technologie kan ook ingezet worden om uit complexe data relevante inzichten te halen en ervoor te zorgen dat de cijfers beter te begrijpen zijn door mensen die geen data-expert zijn.

Voor journalisten kan AI het researchproces versnellen. Ook het controleren van fake news en factchecking worden eenvoudiger. AI kan ingezet worden om socialemediacomments te monitoren. En het kan tot slot helpen om samenvattingen te maken van lange documenten.

Kunnen we dit testen?

Toen ik de blogpost van Forbes las, werd AI Writer aanbevolen. Met alleen een titel in te geven zou de software een kant-en-klaar artikel leveren. Ik deed de test met ‘The Future Of Internal Communications In Companies’. En dit is het resultaat.

Bruikbaar? Beslist niet als kant-en-klare tekst. Maar ik was verbaasd hoe snel ik rond een bepaald thema een aantal trends of hot topics kon vinden, die ik verder kan gebruiken. In minder dat 15 minuten had het platform meer dan 50 bronnen doorzocht en relevante inhoud naar boven gespit. Als researchhulpmiddel kan dit tellen.

Op dit momenteel is ‘AI Writer’ helaas alleen op aanvraag beschikbaar voor een demo, maar het is beslist de moeite deze technologie te volgen.

Bronnen:

Gepubliceerd op  dinsdag 16 april 2019 09:21

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van