Uit wat we in de media kunnen lezen, probeerde de papierproducent het nieuws dat één van hun koeltorens de bron van besmetting was, zo lang mogelijk stil te houden. Maar uiteindelijk kwamen ze er onder publieke druk toch mee naar buiten. Een klassiek geval van vrees voor reputatieschade, en in het geval van Stora Enso dat beursgenoteerd is, ook economische schade.
Medeleven betonen is geen schuld bekennen
Vaak is de vrees om schuld te bekennen de eerste leidraad in de crisiscommunicatiestrategie van een beursgenoteerd bedrijf. Een begrijpelijke reactie weet Kathleen De Smedt, voorzitter van vonk, maar het kan ook anders. Het legal departement wil doorgaans niet dat er uitspraken gedaan worden die tegen je gebruikt kunnen worden. Maar zeggen dat je je volle medewerking verleent aan het onderzoek en dat je begaan bent met de slachtoffers, kan wel. Medeleven heeft niets met schuld of onschuld te maken.
Koele communicatie
Uit wat we kunnen opmaken uit de berichtgeving is de communicatie van Stora Enso op zijn minst koel te noemen: een persbericht waarin werd gemeld dat het Vlaamse Agentschap Zorg en Gezondheid in België de papierfabriek van Langerbrugge heeft geïdentificeerd als een mogelijke bron van de legionellabacterie-infectie in de lokale gemeenschap. Pas op het einde staat een korte zin van medeleven aan de getroffen mensen en hun families.
Transparante communicatie neemt onrust weg
De krant De Morgen meldde bovendien dat ook de medewerkers amper ingelicht werden. Dat laatste verbaast me, zeker in dit geval, aldus Kathleen. In crisissituaties moet je de medewerkers ook op de hoogte brengen, zodat ze het nieuws niet uit de krant vernemen. Dat wordt vaak over het hoofd gezien. Dit is des te belangrijker wanneer ze zelf gevaar lopen. Een duidelijke transparante communicatie kan onrust wegnemen, maar toont ook aan dat het bedrijf inzit met het personeel.
We know, we do, we care, well be back
Een handig model dat ik in het verleden vaak heb gebruikt, zijn deze vier stappen voor crisiscommunicatie, besluit Kathleen. Eerst melden dat we op de hoogte zijn, wat we weten maar ook wat nog niet weten (we know). Vervolgens wat we eraan doen (we do), en wat de eventuele betrokkene kan doen om te helpen. Belangrijk is om te benadrukken dat we meeleven met eventuele slachtoffers (we care), maar dat het ook authentiek is. Woordgebruik maakt hier een verschil. En tot slot wanneer we verdere communicatie plannen (well be back). Deze aanpak kan je zowel intern als extern gebruiken.
Communiceer eerst intern
Conclusie: hou de regie van jouw communicatie steeds in handen. Communiceer eerst intern en wacht niet tot de publieke opinie jou dwingt om te communiceren. En zorg voor voldoende empathie en respect in de manier waarop je de boodschap brengt.
Meer lezen over crisiscommunicatie?
- Sander Spanhove, stafmedewerker communicatie van de gemeente Evergem waar de besmetting plaatsvond, lijst op wat hij leerde uit deze crisis
- 5 tips voor goede interne crisiscommunicatie
- Goede interne crisiscommunicatie: 10 tips uit onze collegagroep
- Plasticcrisis bij Delhaize: zo verliep de communicatie intern
- Een grote ontslagronde aankondigen met een video? Wat we kunnen leren van Carrefour
- Een grote herstructurering communiceren: wat we kunnen leren uit de case ING
Reacties
Word gauw lid of meld je aan als lid.