Gemeente vonk

AG Insurance, a great place to grow

De nieuwe campus van AG in het Brusselse hoofdkantoor is meer dan gewoon een kantoorgebouw. Het leer-en innovatiecentrum is een katalysator van de cultuur die er leeft. Levenslang leren en een netwerk van geëngageerde collega’s, dat is waar het om draait. Lynn Lambrechts, HR Learning & Development manager, en Inge Vandewiele, Head of Employer Branding & AG External & Internal Communication, vertellen ons alles over hoe de nieuwe campus een ‘mindset change’ ondersteunt.

Wat maakt de nieuwe campus zo bijzonder?

“AG gaat door een transformatie”, zegt Inge. “We breken met het klassieke denken rond leren, werken en netwerken en zetten sterk in op ‘the new ways of working’ en ‘the new ways of learning’. We wisten al van bij het begin van het transformatieproject, in 2017, dat zo’n verandering tijd nodig heeft én dat het helpt wanneer de omgeving de verandering ondersteunt. De nieuwe campus moest dus echt een plaats worden om te leren, te netwerken en om samen te werken. Voor ons is die dan ook niet zomaar een gebouw. Het is een leer- en innovatiecentrum dat symbool staat voor de leercultuur bij AG en een katalysator is voor innovatie en de cultuur die we ambiëren.”“De campus is ingedeeld in een aantal zones die onze visie tot leven brengen”, voegt Inge daaraan toe. “De grootste is de learning zone. We hebben 19 learningzalen die goed afgestemd zijn met HR Learning & Development en met de vijf vaktechnische leercentra die AG rijk is. Waar HR Learning & Development focust op algemene opleidingen zoals soft skills en leiderschapsontwikkeling, focussen de leercentra eerder op de ontwikkeling van vakkennis en technische vaardigheden. Bij de inrichting van het learning centre is met al die noden rekening gehouden. De zalen zijn ook modulair en kunnen vlot ingericht worden naargelang de toepassing: brainstormings, uitwisselingen of eerder klassikaal leren. Dat is helemaal anders dan in het vroegere gebouw, waar vaste opstellingen stonden en medewerkers zich aanpasten aan het gebouw. Nu past onze omgeving zich aan onze medewerkers aan.”“De tweede zone is de lounge area, een grote ruimte waar iedereen altijd naartoe kan voor een 1-op-1-meeting, om een koffie te drinken of om bij te praten bij de lunch. Heel de lounge area is gericht op ontmoetingen en connectie”, gaat ze verder, “en dan heb je ook nog de binnentuin van de AG Campus. Daarnaast is er het auditorium, dat vooral gebruikt wordt voor opleidingen in grote groepen, maar we ontvangen er ook partners of andere partijen. Naast het auditorium dat we veel voor events gebruiken, hebben we ook het innovatiecentrum, dat we de ‘incubation zone’ noemen. Daar kunnen een aantal projectteams zich afzonderen om te werken aan innovatieve projecten. Heel de setting is erop afgestemd: het is een agile omgeving met een zitput en dergelijke meer. Het is echt een heel aangename plek om te werken.”De campus ondersteunt de cultuur die AG ambieert. Kan je daar wat meer over vertellen?“Onze cultuur is sterk op connectie gericht”, vertelt Inge. “De coronapandemie heeft dat besef nog versterkt. Thuiswerk was al jarenlang ingeburgerd bij AG, maar we geloven ook sterk in de meerwaarde van fysiek samenkomen. Een informele babbel, een brainstorming, opleiding… gaan toch vlotter in dezelfde ruimte. De Campus is een van de eerste projecten waarmee we meer zin willen geven aan onze tijd samen op kantoor. We hebben nu ook de ambitie om onze andere kantooromgevingen opnieuw in te richten. We zijn er immers van overtuigd dat het er niet om gaat wanneer je naar kantoor komt, maar wel om wat je op kantoor doet. Om hoe je tijd op kantoor een mooie verrijking kan zijn van flexibel telewerken. Onze kantoren moeten erop gericht zijn om de connectie tussen collega’s, de productiviteit, de leercultuur en het engagement van onze medewerkers te stimuleren. Het is duidelijk dat die nieuwe manier van werken, deels thuis en deels op kantoor, opnieuw aanpassingen zal vragen, zodat we zowel thuis als op het werk het maximale uit onze dag halen. Daarom hebben we bij AG een project gelanceerd rond slimmer samenwerken, ‘Working Smarter Together’. Daarin hebben we enerzijds aandacht voor de focustijd die collega’s absoluut nodig hebben, maar anderzijds ook voor de connectie en samenwerking. Niet door van bovenaf nieuwe werkwijzen op te leggen, maar door een aantal concrete handvaten aan te reiken. Daar gaan onze teams mee aan de slag, ze experimenteren ermee en nemen zelf het heft in handen. Zo hopen we dat er een duurzame nieuwe mindset zal ontstaan.”

Je vertelde over de ‘new way of learning’. Wat is de visie van AG op levenslang leren?

“We zijn gestart met de evolutie naar de lerende organisatie onder de projectnaam ‘Learn To Grow’”, vertelt Lynn. “We willen nog gerichter inzetten op leren en ontwikkelen op drie niveaus: de medewerker, de leiderschapscultuur en de cultuur bij AG.”

“We bieden medewerkers niet alleen veel kansen op vlak van leren en ontwikkelen, maar tegelijk willen we het enthousiasme en engagement om levenslang te leren aanwakkeren”, vult ze aan. “We voelen dat dat voor sommige teams of rollen niet altijd even evident is. Je kent het wel: je voert je job al enkele jaren uit, hebt heel wat bijgeleerd en dan kom je op een kennisplateau terecht. Dan is de vraag: hoe kunnen wij ervoor zorgen dat je je blijft ontwikkelen? Door je een aantrekkelijk opleidingsaanbod voor te stellen, dat zeker, maar ook door je te stimuleren om ‘on the job’ te blijven leren van je collega’s en je manager, of door je de kans te geven om nieuwe verantwoordelijkheden op te nemen.”

“Het tweede niveau waar we op werken is het versterken van de leiderschapscultuur”, zegt Lynn. “Zowat 600 van onze 4.400 medewerkers zijn people managers. Als centrale HR-dienst hebben we die people managers nodig om dit verhaal mee te dragen en om wat we voor ogen hebben binnen de lerende organisatie in de praktijk om te zetten. We begeleiden onze people managers zodat zij aan hun teams de juiste vragen stellen, zoals: ‘Waar zie je jezelf over 5 jaar?’ of ‘Welke vaardigheden heb je nu opgedaan die voor een toekomstige rol ook interessant zouden zijn?’. We stimuleren hen ook om in gesprek te gaan met collega’s die zelden of geen opleidingen volgen, om hen bewust te maken van het belang van levenslang leren en van de vele mogelijkheden die AG hen daarvoor biedt.”

“Het derde niveau is de culturele as, het AG-niveau. Daarmee bedoel ik de hele omkadering die AG biedt om medewerkers te laten groeien.”, zegt Lynn tot slot. “We werken nu bijvoorbeeld aan een ‘Learn to Grow-scan’. We gaan alle medewerkers de kans geven om voor zichzelf in beeld te brengen hoe actief ze bezig zijn met hun eigen ontwikkeling, in de brede zin van het woord. De L-factor, de Learn to Grow-factor, zal ons leren waar we als organisatie vandaag staan en aangeven hoe we onze medewerkers de komende jaren nog beter kunnen ondersteunen met de gepaste opleidingsinitiatieven. We denken namelijk op de lange termijn: taken veranderen, jobs evolueren. Om ook in de toekomst marktleider te blijven in onze sector, moeten we onze medewerkers klaarstomen voor de uitdagingen en de jobs van morgen.”

Gepubliceerd op  maandag 13 juni 2022 00:00