Gemeente vonk

Academie voor Interne Communicatie

Ben je jouw carrière net begonnen in interne communicatie? Of ben je het vak ingerold vanuit een andere functie en wil je nu wel eens weten of je goed bezig bent? De Academie voor Interne Communicatie brengt je de fundamenten van het interne communicatievak bij, van A tot Z, van strategie tot keuze van jouw kanalenmix. 

Doorgewinterde IC-professionals geven jou een goede basistraining gecombineerd met actuele en inspirerende praktijkvoorbeelden. Je krijgt een theoretisch kader aangeboden maar gaat ook praktisch aan de slag om de modellen te vertalen in een plan dat je na de lessenreeks in de praktijk kunt brengen. Bovendien krijg je de kans om ervaringen en lessons learned uit te wisselen met een groep communicatiecollega’s.

De Academie wordt georganiseerd door vonk in samenwerking met de Thomas More hogeschool. Volg je alle opleidingsdagen, dan krijg je een getuigschrift uitgereikt. 

Deze opleiding vindt plaats op:

  • Dinsdag 2 oktober 2018 - van 9 tot 17.00 uur 
  • Dinsdag 9 oktober 2018 - van 9 tot 17.00 uur 
  • Dinsdag 16 oktober 2018 - van 9 tot 17.00 uur 
  • Dinsdag 23 oktober 2018 - van 9 tot 17.00 uur
  • Dinsdag 6 november 2018 - van 9 tot 17.00 uur
  • Maandag 3 december 2018 - van 13 tot 17.00 uur

Dit vonden de deelnemers van de vorige edities van de Academie:

  • "Er zijn opleidingen en er zijn Opleidingen... Begin dit jaar heb ik deze gevolgd. Nooit eerder (en dat zijn véle jaren ;-) ) heb ik zoveel rendement uit een opleiding gehaald. Nooit eerder heb ik na een opleiding nog zo vaak naar de hand-outs teruggegrepen. En nooit eerder heb ik zo'n leuke en warme contacten overgehouden aan een opleiding. En, by the way, Mechelen is een keitoffe stad! Als Interne Communicatie jouw vakgebied is, waar wacht je dan nog op?" - Ann Kempeneers, freelance communicatieadviseur buroplus
  • “De opleiding gaf me inzicht in het belang van strategische interne communicatie en hoe je daar dan aan moet beginnen. De lesgeefster is rechttoe rechtaan, duidelijk, enthousiast, energiek, ervaren.” - Leen Van den Bergh, communicatieverantwoordelijke Vlaamse Landmaatschappij regio Oost 
  • “Er was heel wat ruimte om vragen te stellen. De inhoud werd waar mogelijk bijgestuurd of afgestemd op vragen van de deelnemers. Je kreeg bijvoorbeeld kleine praktische tips en tricks die meteen effect ressorteren.” - Els Seghers, celhoofd communicatie Vlaamse Landmaatschappij regio West
  • “Er is veel tijd voor eigen inbreng en individuele begeleiding. De lesgever putte uit zijn eigen praktijkervaring.” - Geert Weymeis, communicatieambtenaar Stad Damme

Voor wie is de Academie bedoeld?

  • Je bent net gestart in interne communicatie (minder dan 3 jaar ervaring). 
  • Je bent vanuit een andere functie (HR, markteting, IT, management assistant) in interne communicatie gerold en wil weten of je ‘goed bezig’ bent. 
  • Je werkt binnen een deelgebied van interne communicatie (beheerder intranet, copywriter personeelsblad, …) en wil kennis verwerven over het hele vakgebied.

Programma

Dag 1:

  • Interne communicatie in ruimer geheel gezien: wat is de rol ervan in corporate communicatie en voor de bedrijfsstrategie en bedrijfsidentiteit (visie, missie, waarden, reputatie & cultuur)?
  • Wat is de positionering en de toegevoegde waarde van interne communicatie? 
  • Met welke trends en ontwikkelingen moet je rekening houden bij de uitbouw van je interne communicatie?

Trainer: Martine Van Driessche

Dag 2:

  • Communicatiestrategie: wat is het belang ervan?
  • Hoe werk je een communicatiestrategie uit op basis van eigen bedrijfsstrategie?
  • Wat is de rol van meten van communicatie?
  • Hoe bepaal je de juiste metrics bij je strategie?

Trainer: Peter Op de Beeck


Dag 3:

  • Contentstrategie: hoe bouw je die uit op basis van je communicatiestrategie? 
  • On- en offline personeelsblad: hoe realiseer je het?
  • Welke rol kan een personeelsblad spelen in crisiscommunicatie?

Trainer: Erwin Van Overloop

Dag 4:

  • De communicatiekanalenmix: hoe kies je ze? 
  • Wat zijn de voor- en nadelen van elk kanaal en hoe zet je ze optimaal in? 
  • Hoe kunnen interne sociale media & collaboration tools samenwerking en netwerking onder collega’s bevorderen?

Trainers: Barbara Kempeneers en Sarah Vangheluwe

Dag 5:

  • Hoe faciliteer je interne communicatie in je organisatie?
  • Hoe creëer je draagvlak voor beslissingen? 
  • Hoe werk je mogelijke weerstand tegen veranderingen weg? 
  • Hoe coach je het management bij hun rol in interne communicatie?

Trainer: Charis Libotton

Dag 6:

  • Tijdens deze laatste halve dag stel je je communicatiestrategie of -plan voor aan de groep.
  • We wisselen uit over hoe we intussen aan de slag gegaan zijn met wat we leerden.

Trainers: Martine Van Driessche en Sarah Vangheluwe

Praktische info en inschrijven

Bekijk alle praktische info over deze vorming

Schrijf je nu in

 

Met de steun van