Gemeente vonk

Academie voor Interne Communicatie

Ben je jouw carrière net begonnen in interne communicatie? Of ben je het vak ingerold vanuit een andere functie en wil je nu wel eens weten of je goed bezig bent? De Academie voor Interne Communicatie brengt je in 5 opleidingsdagen de fundamenten van het interne communicatievak bij, van A tot Z, van strategie tot keuze van jouw kanalenmix. 

Doorgewinterde IC-professionals geven jou een goede basistraining gecombineerd met actuele en inspirerende praktijkvoorbeelden. Je krijgt een theoretisch kader aangeboden maar gaat ook praktisch aan de slag om de modellen te vertalen in een plan dat je na de 5 dagen in de praktijk kunt brengen. Bovendien krijg je de kans om ervaringen en lessons learned uit te wisselen met een groep communicatiecollega’s.

De Academie wordt georganiseerd door vonk in samenwerking met de Thomas More hogeschool. Volg je de vijf opleidingsdagen, dan krijg je een getuigschrift uitgereikt. 

Deze opleiding vindt plaats op:

  • Donderdag 11 januari 2018 (9-17 uur)
  • Donderdag 18 januari 2018 (9-17 uur)
  • Donderdag 25 januari 2018 (9-17 uur)
  • Donderdag 1 februari 2018 (9-17 uur)
  • Dinsdag 6 februari 2018 (9-17 uur)

Bekijk hier alle praktische informatie en schrijf je in

Dit vonden de deelnemers van de vorige editie van de Academie:

  • “De opleiding gaf me inzicht in het belang van strategische interne communicatie en hoe je daar dan aan moet beginnen. De lesgeefster is rechttoe rechtaan, duidelijk, enthousiast, energiek, ervaren.” - Leen Van den Bergh, communicatieverantwoordelijke Vlaamse Landmaatschappij regio Oost 
  • “Er was heel wat ruimte om vragen te stellen. De inhoud werd waar mogelijk bijgestuurd of afgestemd op vragen van de deelnemers. Je kreeg bijvoorbeeld kleine praktische tips en tricks die meteen effect ressorteren.” - Els Seghers, celhoofd communicatie Vlaamse Landmaatschappij regio West
  • “Er is veel tijd voor eigen inbreng en individuele begeleiding. De lesgever putte uit zijn eigen praktijkervaring.” - Geert Weymeis, communicatieambtenaar Stad Damme

Voor wie is de Academie bedoeld?

  • Je bent net gestart in interne communicatie (minder dan 3 jaar ervaring). 
  • Je bent vanuit een andere functie (HR, markteting, IT, management assistant) in interne communicatie gerold en wil weten of je ‘goed bezig’ bent. 
  • Je werkt binnen een deelgebied van interne communicatie (beheerder intranet, copywriter personeelsblad, …) en wil kennis verwerven over het hele vakgebied.

Inhoud:

  • Interne communicatie in ruimer geheel gezien: wat is de rol ervan in corporate communicatie en voor de bedrijfsstrategie en bedrijfsidentiteit (visie, missie, waarden, reputatie & cultuur)?
  • Wat is de positionering en de toegevoegde waarde van interne communicatie? 
  • Met welke trends en ontwikkelingen moet je rekening houden bij de uitbouw van je interne communicatie?
  • Communicatiestrategie: wat is het belang ervan?
  • Hoe werk je een communicatiestrategie uit op basis van eigen bedrijfsstrategie?
  • Wat is de rol van meten van communicatie?
  • Hoe bepaal je de juiste metrics bij je strategie?
  • Contentstrategie: hoe bouw je die uit op basis van je communicatiestrategie? 
  • On- en offline personeelsblad: hoe realiseer je het?
  • Welke rol kan een personeelsblad spelen in crisiscommunicatie?
  • De communicatiekanalenmix: hoe kies je ze? 
  • Wat zijn de voor- en nadelen van elk kanaal en hoe zet je ze optimaal in? 
  • Hoe kunnen interne sociale media & collaboration tools samenwerking en netwerking onder collega’s bevorderen?
  • Hoe faciliteer je interne communicatie in je organisatie?
  • Hoe creëer je draagvlak voor beslissingen? 
  • Hoe werk je mogelijke weerstand tegen veranderingen weg? 
  • Hoe coach je het management bij hun rol in interne communicatie?

Schrijf je nu in

Met de steun van