7. Communicatie is niet alleen content creëren, besteed ook aandacht aan de distributie
Jouw taak stopt niet bij het publiceren van een artikel op het intranet, collaboratieplatform of personeelsblad. De tijd dat je organisch bereik – de mate waarin medewerkers spontaan jouw bericht lezen – voldoende groot is, is voorbij.
Net als op sociale media moet je actief jouw content intern gaan promoten. Voorzie je voor jouw interne communicatiecampagnes ook een marketingbudget? De trend voor 2019: ga meer als marketeer denken en ontwikkel jouw interne communicatie als een merk.
8. Video blijft hot, maar vertrek van een plan
Pelpina Trip, specialist in videocontentmarketing voor Frankwatching, geeft deze bedenking mee: Iedereen kan een filmpje maken, maar niet iedereen kan daarmee een doel bereiken. Videomarketing is meer dan op de recordknop drukken. Er hoort wel een duidelijk plan bij. Waarom ga je een filmpje maken? Voor wie? Voor welk platform? Planning is cruciaal om effectief aan videocontentmarketing te doen.
9. Wordt print het nieuwe digitaal?
Het is niet dat we nostalgie hebben naar de geur van een vers gedrukte krant of magazine, maar het feit is dat print dingen kan dat digitaal niet kan. Australiër Stuart Howie somt er een aantal op: papier boezemt vertrouwen in, is tastbaar en gebruiksvriendelijk. In de digitale tsunami zorgt papier voor houvast, biedt het overzicht en structuur. Papier houdt langer de aandacht vast en laat toe om informatie makkelijker te verwerken. Het heeft ook een langere levensduur en hoeft helemaal niet duur te zijn. Hoeveel bedrijven zullen dit jaar teruggrijpen naar papier om hun medewerkers te bereiken?
Lees ook deel 1 en deel 2 van de 9 aandachtspunten
Meer weten over interne communicatie? Word lid van vonk, hou deze website in de gaten of volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn.
We zijn ook benieuwd naar wat jij aan trends voor 2019 hebt opgepikt. Laat het ons weten in de reacties.
Reacties
Word gauw lid of meld je aan als lid.