Gemeente vonk

9 aandachtspunten voor jouw interne communicatie in 2019 (deel 2)

Uit de stortvloed van eindejaarslijstjes en glazenbolvoorspellingen voor 2019 pikte vonk-bestuurslid Erwin Van Overloop de 9 meest relevante aandachtspunten die de taak en rol van internecommunicatie-professionals kunnen beïnvloeden. Vandaag: deel 2.

 

4. Wat meten we en weten we wat het betekent?

We communiceren steeds meer digitaal! Dus kunnen we eindelijk grondig meten of onze inspanningen tot resultaat leiden. Maar zijn ‘reach’, ‘clicks’ en ‘views’ wel relevante metrics? In het socialemediawereldje stellen ze deze cijfers steeds meer ter discussie.

Je hebt wellicht al gehoord van ‘click farms’ waar onderbetaalde Indiërs of Chinezen Facebookposts liken of Twitteraccounts volgen. En eind vorig jaar bracht een Nederlandse reportage nog de schimmige financiële wereld achter Instagram aan het licht: via aangekochte fake volgers, bots en comment pods geef je in een mum van tijd je bereik een boost.

Het leidde Tara Hunt van het bureau Truly.com tot volgende bedenking: het wordt tijd dat we focussen op de kwaliteit van de interactie en niet op de kwantiteit. Dus meten hoeveel bezoekers je nieuwsbericht of site heeft, is niet meer van belang.

Maar wat dan wel? Het hangt volgens haar af van wat de doelgroep wil en wat jij van die doelgroep verlangt. Dus eerst en vooral: ken jouw doelgroep(en) en wat ze verwachten.

Hoe doe je dat? Maak persona’s om ze te omschrijven. Kijk naar wat mensen gemeen hebben, zoek naar patronen, ... Maar let op, ga op de werkvloer om dit te controleren.

Twee: bepaal jouw doelen. Wat wil je bereiken? Wil je vertrouwen opbouwen, wil je loyaliteit stimuleren of wil je ze iets leren?

De focus van het meten verleg je dan naar de ‘outcome’ van jouw inspanningen: vertrouwen ze jouw boodschappen, hebben ze iets bijgeleerd, is hun gedrag veranderd? En daar kunnen Google Analytics helaas niet bij helpen.

Wil je de impact van jouw interne communicatie leren meten? Schrijf je in voor de Masterclass Communicatie Meten

5. Zet medewerkers in als ambassadeurs, maar geef ze iets te delen

Gemotiveerde medewerkers zijn de beste ambassadeurs, daar is iedereen het over eens. Maar hoe moeten ze die rol nu invullen?

Eén mogelijkheid: bezorg ze content die ze makkelijk kunnen en willen delen in hun sociale netwerken. Creëer dan ook content die aangepast is aan dat netwerk. Facebook? Raak een emotionele snaar, of maak dat het grappig is. Filmpjes werken hier altijd. LinkedIn? Maak dat jouw medewerkers zich als expert kunnen tonen: infografieken, whitepapers en analyses kunnen hierbij helpen.

Eerder visueel ingesteld? Ook op Instagram kan je als bedrijf aanwezig zijn. Focus is hier de kritische succesfactor, weet Kirsten Jassies, Instagramspecialiste voor Frankwatching. Ga niet uitweiden over de duizend dingen die je doet, maar focus op een probleem waar je doelgroep mee zit.

Een voorbeeld: geef tieners tips om geld te verdienen. Heb je een eerder technisch product? Een mooi filmpje dat op grafische manier uitlegt wat het doet, kan wonderen doen. Ideaal voor de millennials onder jouw medewerkers.

6. Een contentstrategie? Ja, maar niet zomaar

Contentstrateeg John Verhoeven ziet vijf trends in het uitbouwen van een sterke contentstrategie. We pikken er drie uit die ook voor interne communicatie relevant zijn:

  1. Vertel medewerkers iets waar ze wat aan hebben. Als er één ding is waar je dit jaar op moet focussen, dan is het ‘educational content’. Stel jezelf de vraag: slaag je erin om met je content een verbinding te slaan met je publieksgroepen? Ben je bezig om hun problemen te behandelen en – zo mogelijk – op te lossen? Zo niet, schrappen!
  2. Niet nieuw, maar meer dan ooit belangrijk: stel mensen centraal. Stop met communiceren als een instituut. Breng je medewerkers voor het voetlicht, laat hen vertellen waarmee ze bezig zijn, van hen bezig houdt.
  3. Steek offline elementen in je contentstrategie. Content creëren en publiceren is één ding, maar maak dat medewerkers ook kunnen samenkomen en praten over wat er in het bedrijf gebeurt. Ze moeten elkaar kunnen zien, horen en treffen. De ‘meeting space’ heeft de toekomst, zeker in tijden van thuiswerken.

Lees ook de 3 eerste aandachtspunten

Benieuwd naar de volgende aandachtspunten? Hou deze website in de gaten of volg ons op Facebook, Twitter of LinkedIn.

We zijn ook benieuwd naar wat jij aan trends voor 2019 hebt opgepikt. Laat het ons weten in de reacties.

Gepubliceerd op  donderdag 31 januari 2019 08:00

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van