Gemeente vonk

7 boekentips voor jouw zomervakantie

Zin om deze zomer wat vakliteratuur door te nemen op vakantie? Vonk doet je deze 7 boekentips aan de hand.

1. De onsterfelijke onderneming (Fons Van Dyck)

Interne communicatie is een strategisch instrument voor het overleven van een onderneming in disruptieve tijden. We noteerden het uit het nieuwste boek van Fons Van Dyck (Think BBDO). Dat wil ondernemers een leidraad bieden om te overleven op de lange termijn. Want de levensduur van een onderneming wordt steeds korter. En een sterk merk is niet langer de garantie op een lang leven, denk maar aan Kodak, Nokia of Saab.

Lees de recensie

2. Social technologies in business (Isabel De Clercq)

Ons leven raakt stilaan doordrongen van sociale media en digitaal, maar kennis delen, samenwerken en leiderschap tonen via die zelfde media is in veel organisaties nog een brug te ver. Isabel De Clercq en haar co-auteurs brengen er in Social technologies in business een warm pleidooi voor en een reeks praktische handvatten.

Lees de recensie

3. Digitale nieuwsbrieven (Kristof D’hanens)

Wil je een digitale nieuwsbrief inzetten voor je interne communicatie? Of heb je er één, maar zit er wat sleet op de formule en wil je die nieuw leven inblazen? Dit boek van Kristof D’hanens zit tjokvol tips voor goede nieuwsbrieven die je collega’s graag lezen.

Lees de recensie

4. Heerlijk helder (Jan Hautekiet en Ann De Craemer)

Een boek voor doorgewinterde taalliefhebbers. “Heerlijk helder” is een klinkende uitdrukking in ons vakgebied. Maar wist je dat onnodig ingewikkeld taalgebruik zo oud als de straat is? Dit boek legt op amusante wijze de oorsprong bloot.

Lees de recensie

5. Content strategy for mobile (Karen McGrane)

Is een contentstrategie voor mobiele toepassingen anders dan een strategie voor websites of voor print media en hoe de smartphone invloed heeft op de manier waarop we schrijven? Daarover gaat dit boek. Lezers hebben mobiel geen andere informatie nodig, betoogt McGrane. Wat moet er dan wel anders? Het komt erop neer dat je content - tekst, beeld, video of audio - zo structureert dat die zich aanpast aan de omgeving waarop die gepubliceerd wordt.

Lees de recensie

6. Interne communicatie bij verandering (Huib Koeleman)

Hoe communiceer je best over veranderingen? Niet volgens het motto ‘one size fits all’, maar wel door te kijken welke soort verandering je moet realiseren en wat de cultuur van je organisatie is. Afhankelijk daarvan kies je je aanpak en interventies. Huib Koeleman legt het haarfijn uit in dit boek.

Lees de recensie

7. Interne communicatie tot de 4de macht (vonk)

Tot slot zetten we ons eigen boek van vonk even in de kijker. Daarin vind je onze 4 kwadrantentheorie terug, en 12 inspirerende cases uit eigen land, van Volvo Cars over Nokia tot het Vlaams Parlement.

Lees de korte inhoud en bestel

Heb jij nog een boekentip voor ons? Laat het ons weten in de reacties.

 

Gepubliceerd op  dinsdag 30 juli 2019 00:00

tags

Reacties

Benieuwd naar de reacties?
Word gauw lid of meld je aan als lid.
Met de steun van