1. Vertrouw op jezelf
Vertrouw jezelf en je intuïtie, geeft Katja Werbrouck, voorzitter van ABCi en onderzoeker bij Moodfactory en UCL, mee als boodschap aan alle interne communicatoren. Je hebt getoond dat je weet hoe het moet. En laat je ook inspireren door anderen, neem daar tijd voor. Bijvoorbeeld nu in dit webinar maar ook bij andere gelegenheden.
2. In de schoenen van je doelgroep
Waak erover dat je een empathische en menselijke toon aanslaat in je communicatie, zegt Delphine Motte van bpost. Ga in de schoenen staan van je interne doelgroepen. Zo kun je communiceren op een manier die strookt met ieders realiteit.
3. Van webinar naar werkvloer
Webinars zijn een heel interessant kanaal, maar zie ze niet louter als kanaal om informatie door te geven, raadt Evelien Aerts van Umicore aan. Je kunt er meer mee doen, ook heel praktische tips doorgeven. En je versterkt ze door ze te laten verderleven, en te laten doorstromen op de werkvloer.
4. Werk samen en besteed uit
Ik wil een pleidooi houden voor meer samenwerking, zegt Eric Goubin, onderzoeker bij Kortom en Thomas More hogeschool. Tussen diensten, bedrijven, organisaties. Een mooi voorbeeld is dat van vijf gemeenten in de streek van Herentals. Zij besloten op dag 1 van de lockdown in maart 2020 om van hun vijf communicatiediensten er één te maken. Zo werkte 1 persoon persberichten uit, een andere campagnes enzovoort.
Bovendien blijkt uit mijn onderzoek dat drie kwart van de communicatieprofessionals interne én externe communicatie combineert. Als je in dat geval ambachtelijk communicatiewerk, zoals redactie, fotografie, vormgeving, videos maken, kunt uitbesteden aan freelancers, dan hou je meer tijd over voor je interne communicatie. En dat laatste is toch wat moeilijker uit te besteden, sluit Eric af.