Met de Gallup Q12-vragenlijst meet je hoe het is gesteld met de medewerkersbetrokkenheid binnen jouw organisatie of afdeling. Het is wereldwijd het meest gebruikte onderzoeksinstrument om employee engagement te meten. Met 12 vragen waarop medewerkers scores tussen 1 en 5 geven, krijg je een zicht op de sterkste punten en belangrijkste uitdagingen binnen je organisatie, afdeling en team.
Niet elke vraag uit de vragenlijst is voor iedereen even belangrijk. Ieder van ons heeft immers verschillende behoeften vanuit eigen persoonlijkheid. Dit zijn alvast de 4 vragen uit de lijst die voor mij de belangrijkste triggers waren om me als medewerker geëngageerd te voelen.
1. Weten dat mijn werk belangrijk is voor de missie van de onderneming
Hoe draag ik met mijn werk bij tot mijn werkomgeving en waar die voor staat? Als werknemer was het voor mij erg belangrijk om de ziel van het bedrijf en de afdeling waarin ik werkte te voelen, daarin te passen en daaraan bij te kunnen dragen. Een afdeling of organisatie zonder missie? Daar knap ik als werknemer op af.
2. Voelen dat mijn mening ertoe doet
Voor mij is werken niet alleen uitvoeren maar ook bijdragen. Mee mogen denken over en bouwen aan de manier waarop de dingen gebeuren. Mijn mening mogen uiten, ook voor zaken die buiten mijn taken en functies liggen. En zien dat die serieus worden genomen. Dat doet mijn betrokkenheid groeien.
3. Collegas hebben die kwalitatief werk afleveren
Ik ben een type dat graag met anderen samenwerkt. Samen iets ontwerpen, bouwen, implementeren en evalueren. Elk vanuit zijn eigen krachten en talenten. Als je dat kan doen met collegas die ook gaan voor kwaliteit, wel, dat geeft vonken.
4. Kansen krijgen om te leren en te groeien
Leergierigheid. Dat is de aard van dit beestje. Nooit twee keer de dingen op dezelfde manier doen maar telkens weer zaken aanpassen aan wat je leerde uit de vorige keer. Maar ook congressen, lezingen, workshop, summerclasses, masterclasses volgen en participeren in lerende netwerken. Om dan daaruit zaken te mogen toepassen in je werk. Zo hielden mijn werkgevers mij aan boord.
Niet alleen als medewerker, ook als freelancer
Tot daar de top 4 van mijn persoonlijke drivers voor betrokkenheid als werknemer. Ondertussen ben ik al meer dan 5 jaar als zelfstandige aan de slag voor klantenorganisaties. En ik besef dat deze drivers om me betrokken te voelen bij projecten ook daar blijven gelden:
- Weten waar de klantenorganisatie naartoe wil en daar het project op laten aansluiten.
- Mogen meepraten over alles wat rond het project gebeurt en voelen dat dit gewaardeerd wordt en er ook rekening mee wordt gehouden.
- Samenwerken, co-creëren, bouwen met de sterktes van onze klanten en zo excelleren met de diensten, producten en oplossingen die we neerzetten.
- blijvend bijleren; zoals dit jaar nog rond Interne Communicatie meten en Leiderschapscommunicatie.
Wat zijn jouw drivers voor engagement? En met welke ga jij actief aan de slag in je werk als IC-professional?
Ann Dobbeni is manager van f-use, een businessunit van Cameleon Business Training. Ze ondersteunt organisaties bij de interne communicatie van hun strategie, veranderingen en cultuur. Om zo de band met en tussen de medewerkers te versterken.
Reacties
Word gauw lid of meld je aan als lid.